Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

Άγριο κούρεμα στο Δημόσιο

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρότασή της, καρφώνοντας την τρόικα και τη ΝΔ: «Η τρόικα επέμενε στην άποψη ότι η εργασιακή  εφεδρεία έπρεπε να είναι προθάλαμος απολύσεων και όχι προσυνταξιοδοτικό καθεστώς» δήλωσε ο Η. Μόσιαλος. «Η πρόταση της ΝΔ αφορά 60 και όχι 30 χιλιάδες» προσέθεσε. Και η πρόταση της κυβέρνησης, όμως, αφορά 30 χιλιάδες μόνο για φέτος!

Γιατί, υπάρχει και… Β’ φάση, που σε απλά ελληνικά οδηγεί σε μείωση του αριθμού των απασχολουμένων στο δημόσιο κατά… 300 χιλιάδες στα επόμενα  2 χρόνια! Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο: «Οργανώνεται διαδικασία αξιολόγησης της διάρθρωσης, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, στο πλαίσιο των ευρημάτων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική δημόσια διοίκηση, με στόχο τη μείωση των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων (όχι των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού) κατά περίπου 30%»!

Η φράση μέσα στην παρένθεση έχει να κάνει με το «ξεκαθάρισμα» των κενών οργανικών θέσεων, αλλά και το κλείσιμο υπηρεσιών, δύο κινήσεις που θα φέρουν μετατάξεις, αυτόματες πλέον καθώς οι υπάλληλοι από εδώ και πέρα δε θα ανήκουν σε υπουργεία, αλλά στο δημόσιο. Αν το σύνολο των εργαζομένων, όπως έδειξε η απογραφή είναι 900 χιλιάδες, γίνεται αντιληπτό πως στην ερχόμενη διετία θα πρέπει να αναζητήσουν αλλού επαγγελματική στέγη, εντός ή εκτός δημοσίου, 300 χιλιάδες άτομα!

Κυβερνητικές πηγές κατεβάζουν το νούμερο στο μισό, η τρόικα, όμως, έχει ξεκαθαρίσει πως όταν λέει δημόσιο, εννοεί κάθε κωδικό που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Η κυβέρνηση πιστεύει ότι η συντριπτική πλειοψηφία θα μεταφερθεί στην ιδιωτική σφαίρα της οικονομίας μέσω των αποκρατικοποιήσεων, αποφεύγοντας την ευθεία απόλυση και την ανεργία. Ακόμη και με τους πλέον συντηρητικούς υπολογισμούς, όμως, και πάλι το «κούρεμα» στο ελληνικό δημόσιο είναι μεγάλο.

Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση για την εφεδρεία έχει ως εξής:

Δράση 1η: Όλοι οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, και σε ΝΠΔΔ και σε ΝΠΙΔ του δημόσιου τομέα, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε καθεστώς εφεδρείας. Μετά το τέλος της περιόδου εφεδρείας οι εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη,  το επίπεδο της οποίας δε θίγεται από το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας.

Δράση 2η: Οι υπάλληλοι του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ με σχέση δημοσίου δικαίου,  οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε προσυνταξιοδοτικό καθεστώς, αφού προηγουμένως τερματιστεί η υπαλληλική σχέση τους με κατάργηση των οργανικών θέσεων που κατέχουν. Μετά την ολοκλήρωση της προσυνταξιοδοτικής περιόδου, οι παραπάνω υπάλληλοι λαμβάνουν πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δεν θίγεται από τη περίοδο του προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος.

Από τις ανωτέρω δύο δράσεις εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός 18-20.000 εργαζομένων.

Δράση 3η: Οι εργαζόμενοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που καταργούνται, και μέρος των εργαζομένων των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ των φορέων που απορροφώνται, συγχωνεύονται ή περιορίζονται, τίθενται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας. Η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι εργαζόμενοι που διαθέτουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, επαναπροσλαμβάνονται το ταχύτερο δυνατόν με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχετικό ΠΔ. Θα δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα επανακατάρτισης, στο πλαίσιο του ΟΑΕΔ, για όσους εργαζόμενους παραμείνουν στο καθεστώς εφεδρείας.

Από τη δράση αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 1.000 εργαζομένων.

Δράση 4η: Τερματισμός του προνομιακού καθεστώτος που έχει δοθεί σε δημοσίους υπαλλήλους και  λοιπούς εργαζομένους που έχουν ήδη δικαίωμα πλήρους σύνταξης να παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία, παρατείνοντας το ηλικιακό όριο υποχρεωτικής αποχώρησης (δε θα ενταχθούν σε εφεδρεία αλλά σε άμεση συνταξιοδότηση).

Δράση 5η: Προβλέπεται ταχεία διαδικασία εντοπισμού υπηρεσιακών μονάδων φορέων της κεντρικής κυβέρνησης που δεν έχουν λόγο ύπαρξης ή διαθέτουν πολύ μεγάλο ποσοστό πλεονάζοντος προσωπικού.  Η αξιολόγηση θα γίνει υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, με νομοθετημένα αντικειμενικά κριτήρια που εφαρμόζονται αυτόματα. Από το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές τις υπηρεσιακές μονάδες, θα ζητηθεί να αποδεχθεί μετάθεση σε άλλες υπηρεσίες ή, αλλιώς, να ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας λόγω κατάργησης της οργανικής θέσης του.

Δράση 6η: Συνεχίζεται με εντατικό ρυθμό η αναδιάρθρωση  ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που καταργούνται ή συγχωνεύονται. Για τους εργαζόμενους στους φορείς αυτούς θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στη δράση 3.

Από τις δράσεις 5 και 6 εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 6-7.000 εργαζομένων.

 Η κυβέρνηση εκτιμά πως θα εξοικονομήσει 300 εκ. ευρώ εντός του 2012 και ότι δε θα χρειαστεί να καταβάλει αποζημιώσεις, εξέλιξη που δημοσιονομικά θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής. Διευκρινίζει, ακόμη, ότι οι υπαγόμενοι σε καθεστώς εφεδρείας θα μπορούν να συμπληρώνουν το εισόδημά τους δραστηριοποιούμενοι στον ιδιωτικό τομέα.


Από τις δράσεις 5 και 6 εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 6-7.000 εργαζομένων.
ΦΑΣΗ Β' (2012-13):
Δράση 7η: Οργανώνεται διαδικασία αξιολόγησης της διάρθρωσης, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, στο πλαίσιο των ευρημάτων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική δημόσια διοίκηση, με στόχο τη μείωση των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων (όχι των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού) κατά περίπου 30%. Η αξιολόγηση θα γίνει με αξιοποίηση της Τεχνικής Βοήθειας της Ε.Ε., με τη συμμετοχή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και του ΟΟΣΑ. Ειδικά ως προς την αξιολόγηση του προσωπικού, η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Το πλεονάζον προσωπικό που θα προκύψει και δεν θα είναι δυνατόν να απορροφηθεί παραγωγικά σε άλλες θέσεις στο δημόσιο τομέα, θα ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας και σε προγράμματα επανακατάρτισης και εναλλακτικής κοινωνικής απασχόλησης.
Οπως είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος, η πρόταση η οποία εγκρίθηκε είναι «το αποτέλεσμα μακρών και δύσκολων διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, η οποία επέμενε στην άποψη ότι η εργασιακή εφεδρεία έπρεπε να είναι προθάλαμος απολύσεων και όχι προσυνταξιοδοτικό καθεστώς».
Ανέφερε ακόμη ότι οι αποφάσεις που τελικά ελήφθησαν είναι «η ηπιότερη δυνατή εκδοχή ως προς τις κοινωνικές επιπτώσεις».






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου