Τετάρτη 27 Ιουνίου 2012

Υπουργείο Μεταρρύθμισης και Υπουργείο Παιδείας αναστέλλουν όλες τις εκπαιδευτικές άδειες ακόμα και των υποτρόφων του ΙΚΥ

Υπηρετούμε ως εκπαιδευτικοί Α΄ θμιας και Β΄θμιας εκπαίδευσης, τυγχάνουμε υπότροφοι του ΙΚΥ και είχαμε λάβει εκπαιδευτική άδεια στα πλαίσια του Ν. 3528/2007 για την παρακολούθηση των μεταπτυχιακών μας προγραμμάτων. Οι σχετικές εκπαιδευτικές άδειες μας χορηγήθηκαν για χρονικό διάστημα το οποίο δεν υπερβαίνει το ανώτερο όριο του χρόνου που δικαιούμαστε και δε μας αρκεί για να ολοκληρώσουμε το μεταπτυχιακό μας πρόγραμμα ή να εκπονήσουμε τη διδακτορική μας διατριβή. 
 
 

Αναμένοντας την εγκύκλιο από τις Περιφέρειες Α΄ θμιας και Β΄ θμιας Εκπαίδευσης για τις εκπαιδευτικές άδειες, οι οποίες κατά την περσινή χρονιά περιορίστηκαν με αποτέλεσμα να δίνονται χορηγήσεις αδειών σε υποτρόφους του ΙΚΥ και ανανεώσεις στους υποτρόφους και σε όσους ήδη παρακολουθούν ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ή εκπονούν τη διδακτορική τους διατριβή, πληροφορηθήκαμε από τη Διεύθυνση Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας ότι ετοιμάζεται η εγκύκλιος με την οποία αναστέλλονται όλες οι εκπαιδευτικές άδειες και οι ανανεώσεις – παρατάσεις των υποτρόφων του ΙΚΥ.

Δυστυχώς δεν έχουν ενημερωθεί όλοι οι υπότροφοι του ΙΚΥ, οι οποίοι θεωρούν δεδομένο ότι θα ανανεωθούν οι εκπαιδευτικές τους άδειες αφού μάλιστα κάποιοι από αυτούς, έχουν υποτροφία για σπουδές στο εξωτερικό και βρίσκονται εκτός Ελλάδας.

Προκειμένου να διευθετηθεί το θέμα υποβάλαμε Υπόμνημα – Αίτημα στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (Γενική Διεύθυνση Διοίκησης Α΄ θμιας & Β΄ θμιας Εκπαίδευσης– Διευθύνσεις Προσωπικού Π.Ε & Δ.Ε.), και στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και κοινοποιήσαμε το ζήτημα στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) και την Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). Το θέμα του αιτήματός μας είναι: Επανεξέταση της ρύθμισης του άρθρου 9 παρ. 14 του Ν.4057/2012 όσον αφορά στην ανανέωση άλλως παράταση των εκπαιδευτικών αδειών των υποτρόφων του ΙΚΥ.

Το ζήτημα που δημιουργείται από το άρθρο 9 του παραπάνω νόμου είναι εάν στο ισχύον νομοθετικό καθεστώς προβλέπεται ανανέωση ή παράταση της εκπαιδευτικής άδειας για την ολοκλήρωση του αντίστοιχου εκπαιδευτικού προγράμματος.

Επειδή υπάρχουν διιστάμενες απόψεις στους συναρμόδιους φορείς, ζητάμε να αρθεί η όποια αμφισβήτηση. Από την πλευρά μας έχουμε την πεποίθηση ότι και το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο συνηγορεί υπέρ της άποψης ότι επιβάλλεται η ανανέωση ή παράταση των εκπαιδευτικών αδειών, και τούτο το στηρίζουμε στα ακόλουθα :

Πρώτον :

Στην γραμματική, αλλά και τελολογική ερμηνεία του Νόμου, ο οποίος ουδόλως απαγορεύει ρητά την ανανέωση ή παράταση των εκπαιδευτικών αδειών :

Εφόσον ο σκοπός του Νομοθέτη είναι αναμφίβολα να χορηγούνται εκπαιδευτικές άδειες για την επίτευξη μεταπτυχιακού προγράμματος, θα ήταν προδήλως άσκοπος ο περιορισμός του χρόνου των εκπαιδευτικών αδειών, που θα είχε ως αποτέλεσμα τη μη ολοκλήρωση του αντίστοιχου μεταπτυχιακού προγράμματος.

Ειδικότερα :

Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 14 του Ν.4057/2012 «Δεν χορηγούνται άδειες υπηρεσιακής εκπαίδευσης του άρθρου 58 του ν. 3528/2007 και του άρθρου 65 του ν. 3584/2007 για τη συμμετοχή του υπαλλήλου σε προγράμματα ή κύκλους μεταπτυχιακής εκπαίδευσης μέχρι τις 31.12.2012. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δε θίγει την ισχύ αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης που έχουν χορηγηθεί έως την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις».

Από τη γραμματική ερμηνεία της διάταξης αυτής καθίσταται σαφές ότι η μη χορήγηση αυτή αναφέρεται στις αρχικές χορηγήσεις και όχι στις παρατάσεις ή όπως μέχρι την περυσινή εγκύκλιο (ΑΠ 62531/Δ1/1-6-2011) αναφέρονταν, στις ανανεώσεις εκπαιδευτικών αδειών.

Παραμένει άλλωστε σε ισχύ ο Νόμος 2986/2002 (Οργάνωση των περιφερειακών υπηρεσιών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις) ο οποίος στο άρθρο 9 παρ.1 στοιχ. α΄ αναφέρεται ρητά σε χορήγηση των εκπαιδευτικών αδειών μετά από προγραμματισμό της υπηρεσίας, στο δε στοιχ. β΄ εδάφιο β΄ προβλέπει για όσους έτυχαν εκπαιδευτικής άδειας παράταση ή διακοπή της άδειας από το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο. 

Συνεπώς η περίπτωση όσων έχουν ήδη εκπαιδευτική άδεια αναφέρεται ως παράταση της εκπαιδευτικής άδειας. Με τον όρο χορήγηση αναφέρεται στην πρώτη (αρχική) χορήγηση της εκπαιδευτικής άδειας.

Συνάγεται, λοιπόν, ότι το άρθρο 9 παράγραφος 14 του Ν. 4057, το οποίο καταργεί τις χορηγήσεις, αναφέρεται στις αρχικές χορηγήσεις. Η διάκριση αυτή υπήρχε σε όλες τις εγκυκλίους του Υπουργείου με τελευταία την ΑΠ 62531/Δ1/1-6-2011. Επιπρόσθετα η παράγραφος αυτή του Ν.4057 στο δεύτερο εδάφιο της αναφέρει ότι δε θίγει την ισχύ των εκπαιδευτικών αδειών που έχουν ήδη χορηγηθεί σύμφωνα με το άρθρο 58 του Ν. 3528/2007.

Δεύτερον :

Στην λογική, που διέπει τις χορηγήσεις αυτών των εκπαιδευτικών αδειών, (που δεν είναι άλλη από την ολοκλήρωση του μεταπτυχιακού προγράμματος) και στις συνέπειες μιας αντίθετης ρύθμισης (μη παράταση – ανανέωση της άδειας), οι οποίες ανατρέπουν τη λογική και την πραγματικότητα.

Ειδικότερα :

Η χωρίς εξαίρεση αναστολή των εκπαιδευτικών αδειών μέχρι τις 31/12/2012 και για όσους είναι ήδη υπότροφοι του ΙΚΥ θα οδηγήσει το τελευταίο στη διακοπή των τροφείων για όσο διάστημα δεν λαμβάνουμε την απαιτούμενη εκπαιδευτική άδεια.

Η έλλειψη των οικονομικών παροχών των μηνιαίων τροφείων του ΙΚΥ θα δυσχεράνει ακόμα περισσότερο την προσπάθειά μας να συνεχίσουμε τις σπουδές μας και θα μας οδηγήσει στο να μην είμαστε συνεπείς σε όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ιδιότητά μας ως μεταπτυχιακών φοιτητών, όπως την ήδη προγραμματισμένη συμμετοχή μας με ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις σε συνέδρια του εσωτερικού και ειδικά του εξωτερικού όπου το κόστος εγγραφής και μόνο είναι αρκετά υψηλό.

Ουσιαστικά δηλαδή αναιρείται ο σκοπός για τον οποίο μας χορηγήθηκαν οι εκπαιδευτικές άδειες, αλλά και η λογική που τις διέπει.

Έτσι εμφανίζεται η Διοίκηση να ακυρώνει μια ρύθμιση, που η ίδια έχει θεσπίσει, και τούτο εν τέλει αποβαίνει και σε βάρος της και του κοινωνικού συνόλου που υπηρετεί.

Για τους λόγους αυτούς και προκειμένου να αρθεί η όποια αμφισβήτηση υπάρχει στους συναρμόδιους φορείς – αλλά και για να αποκατασταθεί η λογική του Νομοθέτη, ζητάμε από τα αρμόδια Υπουργεία, τη ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ να προβούν σε όλες τις, κατά τη λειτουργική αρμοδιότητά τους ενέργειες, προκειμένου να εκδοθεί διευκρινιστική εγκύκλιος με την οποία να αίρεται η όποια αμφισβήτηση ή να ρυθμισθεί νομοθετικά το υπό κρίση ζήτημα.
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψ. διδάκτορες, υπότροφοι του ΙΚΥ
Νίκα Στέλλα, Μανωλοπούλου Ιωάννα, Λιανέρη, Χριστίνα, Τρακαδάς Παναγιώτης, Σηφάκη Αγγελική, Τσώλη Κωνσταντίνα, Μπράϊλας Αλέξιος, Νικολιδάκης Ευάγγελος, Κανάρη Παρασκευή


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου