Τρίτη 6 Μαΐου 2014

1.676 λουκέτα σε σχολεία της Π.Ε. και της Δ.Ε. Διαβάστε περισσότερα: 1.676 λουκέτα σε σχολεία της Π.Ε. και της Δ.Ε.

Μεγάλο κύμα συγχωνεύσεων-καταργήσεων μονάδων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση – Ολοταχώς προς ένα σχολείο φτωχό, με δυσοίωνο μέλλον
 Από το 2010, οι εκπαιδευτικοί έχουν μειωθεί κατά 30.000, ενώ ετοιμάζεται δραστική μείωση στους αναπληρωτές των ολοήμερων
 Της Αννας Ανδριτσάκη
 Πυρετωδώς ετοιμάζεται το νέο μεγάλο κύμα των συγχωνεύσεων-καταργήσεων μονάδων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που, σύμφωνα με το φιλόδοξο σχέδιο του προϋπολογισμού, συνεπάγεται την εξαφάνιση 1.676 σχολείων. Είναι η επόμενη προγραμματισμένη μαζική απόπειρα συρρίκνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης, ενταγμένη στο ευρύτερο σχέδιο μετάλλαξης του ελληνικού σχολείου σ’ ένα υβριδικό μοντέλο τριτοκοσμικής φυσιογνωμίας.
 Ητοι, σχολείο φτωχό, αποδομημένο, με μεγάλες ελλείψεις και δυσοίωνο μέλλον. Για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, οι δαπάνες για την εκπαίδευση έχουν πέσει στο 2,5% του ΑΕΠ, ενώ -σύμφωνα με το νέο Μεσοπρόθεσμο 2014-2018- εκτιμάται ότι θα πέσουν κάτω και από το 2%. Οι δαπάνες για την Παιδεία, το διάστημα 2009-2014, μειώθηκαν κατά 35,5%, ενώ θα μειωθούν κατά 42,4% έως το 2018 (σε σχέση με το 2009), δηλαδή κατά 3,172 δισ. ευρώ. Να θυμίσουμε ότι ο μέσος όρος των αντίστοιχων δαπανών στην Ευρώπη είναι γύρω στο 5%. Η κατάσταση γίνεται ολοένα και πιο θλιβερή…
 Με αμείωτους ρυθμούς
 «Οι μεταβολές (ιδρύσεις, προαγωγές, καταργήσεις, υποβιβασμοί, συγχωνεύσεις) των σχολικών μονάδων για το σχολικό έτος 2014-2015 είναι σε εξέλιξη, καθώς οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και οι Περιφερειακοί Διευθυντές ΠΕ και ΔΕ έχουν ήδη διατυπώσει τις προτάσεις τους και τα περισσότερα Δημοτικά Συμβούλια έχουν ήδη γνωμοδοτήσει». Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου σε ερώτηση βουλευτή Μαγνησίας για τον υποβιβασμό σχολείων στον νομό, επιβεβαιώνοντας έτσι τους αμείωτους ρυθμούς εφαρμογής του σχεδίου προϋπολογισμού για το 2014 που προβλέπει 1.676 συγχωνεύσεις, για τις οποίες ήδη έχει αντιδράσει έντονα η εκπαιδευτική κοινότητα. Να σημειωθεί ότι κατά την τρέχουσα χρονιά σημειώθηκε μείωση κατά 321 μονάδες, ενώ η επιχείρηση-σκούπα έχει ξεκινήσει από το 2011 με το κλείσιμο πάνω από 1.200 σχολείων και 120 επαγγελματικών σχολών.
 Μαζί, φυσικά, με τα σχολεία «εξαφανίστηκαν» και πολλές υποστηρικτικές δομές, όπως ενισχυτική διδασκαλία, βιβλιοθήκες, σχολές Επαγγελματικού Προσανατολισμού κ.ά. Ο,τι -δε- επανέρχεται είναι σε μορφή πακέτου ΕΣΠΑ με την υποαμειβόμενη υποαπασχόληση που έχει ημερομηνία λήξης. Από τους 10.000 αναπληρωτές που έχουν χάσει τη δουλειά τους, προσελήφθησαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση –φυσικά μέσω ΕΣΠΑ- μόλις 2.050 έναντι 3.757 την 2012-13 και 5.527 το 2011-12. Συνολικά, από το 2010, οι εκπαιδευτικοί έχουν μειωθεί κατά 30.000, καθώς από 102.360 έφτασαν τους 72.428 το 2013. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται δραστική μείωση στους αναπληρωτές των ολοήμερων.
 Βέβαια, το σχέδιο είναι πιο σύνθετο. Περιλαμβάνει παράλληλες δράσεις με υπολογισμένες παράπλευρες απώλειες. Ετσι, 5.000 εκπαιδευτικοί ή μετατάχθηκαν υποχρεωτικά από τη β’θμια στην α’ θμια, με αποτέλεσμα την αύξηση των μαθητών από 25 σε 30 ανά τάξη, ή μετακινήθηκαν αλλού, κάτι που οδήγησε σε αύξηση του ωραρίου (κατά δύο ώρες). Παράλληλα, προέκυψαν χιλιάδες υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί που μετατέθηκαν όπου δει ή πηγαινοέρχονται έως και σε τέσσερα διαφορετικά σχολεία την εβδομάδα για να συμπληρώσουν ωράριο και κυρίως για να αποφευχθούν οι προσλήψεις.
 Αλαλούμ
 Από Σεπτέμβρη, η κατάσταση προβλέπεται ακόμη πιο απογοητευτική. Τα κενά ακόμη περισσότερα, οι ελλείψεις μεγεθυσμένες. Ηδη εκατοντάδες εκπαιδευτικοί καταθέτουν αίτηση για συνταξιοδότηση. Ενδεικτικά, στον νομό Λάρισας οι αιτήσεις από 117 πέρυσι ανέβηκαν στις 151, ενώ συνολικά στην Περιφέρεια της Θεσσαλίας, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, οι αιτήσεις, που αυξάνονται από χρόνο σε χρόνο, φέτος έφτασαν τις 208 από 180 πέρυσι και 191 το 2012.
 Στο σκοτεινό αυτό σκηνικό θα ενταχθούν ακόμη νωρίτερα (μία εβδομάδα) φέτος οι μαθητές. Το απαιτεί η επιμήκυνση του σχολικού έτους και η προσαρμογή στο βορειοευρωπαϊκό μοντέλο για το άνοιξε-κλείσε (διακοπές κοκ) μες στη χρονιά που μπορεί να μη βοηθήσει το ίδιο το σχολείο, αλλά θα βοηθήσει τους Ελληνες ξενοδόχους, οι οποίοι πρέπει να… τονώνονται καλοκαίρι και χειμώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου