Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Aνατροπές εκ βάθρων στην Παιδεία

Ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς παρουσίασε τα βασικά σημεία του πολυνομοσχεδίου για την ΠαιδείαΠολυνομοσχέδιο με πλήθος αλλαγών σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης παρουσίασε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με το οποίο καταργούνται δεκάδες διατάξεις των προηγούμενων κυβερνήσεων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επανέρχονται βελτιωμένες, ρυθμίσεις, που ίσχυαν τα παλιότερα χρόνια.

Οσον αφορά το θέμα της κατάληψης στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, ο κ. Μπαλτάς δήλωσε ότι στο ίδρυμα έχει παραβιασθεί το άσυλο, εξέφρασε όμως την ελπίδα ότι σύντομα θα λυθεί το πρόβλημα, ενώ τόνισε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η επαναφορά του ορισμού του ασύλου, καθώς όπως είπε «πρόκειται για ιστορική διόρθωση».

Στις βασικότερες ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου συγκαταλέγονται:
H επαναφορά των αιώνιων φοιτητών στα ΑΕΙ -για όσους θελήσουν να δώσουν εξετάσεις και να πάρουν πτυχία- διότι, όπως είπε ο κ. Μπαλτάς, δεν επιβαρύνουν τη λειτουργία των ΑΕΙ.
Το ψαλίδι στις μετεγγραφές για την ερχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά. Μάλιστα ο υπουργός κάλεσε τις οικογένειες να προετοιμασθούν από τώρα γιατί στην πλειονότητά τους οι φοιτητές θα πρέπει να μείνουν εκεί που θα εισαχθούν.
Η εκλογή πρυτάνεων με τη συμμετοχή των φοιτητών (τώρα ψήφιζαν μόνο οι καθηγητές).
Ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς παρουσίασε τα βασικά σημεία του πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία
Η επιλογή των διευθυντών σχολείων και με την ψήφο των καθηγητών.
Η κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Η κατάργηση των εξετάσεων στα πειραματικά σχολεία και η επιλογή των μαθητών με κλήρωση.
Η επαναφορά των ειδικοτήτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, που είχαν καταργηθεί, και η επαναπρόσληψη των εκπαιδευτικών που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα της σίτισης των μαθητών που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, λέγοντας ότι υπάρχει η σκέψη για την παροχή μιας κάρτας στα παιδιά προκειμένου να ψωνίζουν από τα κυλικεία (θα προβλεφθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας).
Ενοποιήσεις

Καταργείται η τράπεζα θεμάτων και παραμένει μόνο ως προαιρετικό, συμβουλευτικό εργαλείο. Τα θέματα των εξετάσεων θα τα ορίζουν οι εκπαιδευτικοί

Ο κ. Μπαλτάς αναφέρθηκε και στην ενοποίηση των διοικητικών οργανισμών του υπουργείου στο σύνολό του, το οποίο χαρακτήρισε «εξαιρετικά δύσκολο έργο», προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι και να μειωθεί η γραφειοκρατία, ενώ δήλωσε ότι θα καταθέσει τροπολογία η οποία θα αφορά όλους τους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου και θα προβλέπει τη λήξη τη θητείας όλων των διοικήσεων.
Οσον αφορά μάλιστα το θέμα των δαπανών δήλωσε ότι έκανε σημαντικές περικοπές στα κονδύλια για ταξίδια και δημόσιες σχέσεις.
Επίσης δήλωσε ότι υιοθετεί το υπουργείο τον θεσμό των άμισθων συμβούλων και μάλιστα αναφέρθηκε σε εφτά τέτοιους συμβούλους που παρέχουν ήδη έργο στο υπουργείο. Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου παραβρέθηκε σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, δηλαδή και οι τέσσερις αναπληρωτές υπουργοί δίνοντας όλοι κάποια εικόνα για το έργο τους, όπως οι κ. Κουράκης (Παιδείας), Κοντονής (Αθλητισμού), Ξυδάκης (Πολιτισμού) και Φωτάκης (Ερευνας και Καινοτομίας).
Ιδιωτική Παιδεία
Καθορίζεται το ωράριο στα φροντιστήρια
Ρυθμίζονται για πρώτη φορά ζητήματα εκπαιδευτικού περιεχομένου και ωραρίου των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών. Καθορίζονται το ωράριο, οι αργίες και ο έλεγχος των αναλυτικών προγραμμάτων των Φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών, καταργούνται τα εσωτερικά φροντιστήρια σε ιδιωτικά σχολεία και δίδεται η δυνατότητα στα αντίστοιχα όργανα εκπαιδευτικών και ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων να προχωρούν σε υπογραφή συλλογικών συμβάσεων με καλύτερους όρους εργασίας (μισθολογικούς, θεσμικούς) κατά τα ισχύοντα.
Με απλά λόγια, όλα τα ζητήματα που άπτονται της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης επιστρέφουν στο υπουργείο Παιδείας. Υπενθυμίζουμε ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί βρίσκονται σήμερα στην εποπτεία του υπουργείου Εργασίας, όπως προέβλεπε σχετική νομοθετική παρέμβαση της προηγούμενης κυβέρνησης.
Σχολεία
Τίτλοι τέλους για την Τράπεζα Θεμάτων στις εξετάσεις
Τράπεζα Θεμάτων. Καταργείται και παραμένει μόνο ως προαιρετικό, συμβουλευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Τα θέματα των εξετάσεων θα τα ορίζουν οι εκπαιδευτικοί. Επίσης ορίζεται ως μέσος όρος γενικού βαθμού προαγωγής των μαθητών του Λυκείου το 9,5.
Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία. Ο όρος «Πρότυπο - Πειραματικό» σχολείο καταργείται και διαχωρίζονται τα Πρότυπα από τα Πειραματικά. Τα Πειραματικά θα είναι τα περισσότερα και θα παραμείνουν ελάχιστα σχολεία τα οποία θα λειτουργούν ως Πρότυπα για ιστορικούς λόγους. Στα Πειραματικά Σχολεία οι μαθητές θα επιλέγονται με κλήρωση στην τάξη εισόδου. Στα Πρότυπα τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής στην τάξη εισόδου θα ορίζεται με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων ύστερα από εισήγηση των Συλλόγων Διδασκόντων.
Αναπλήρωση ωρών διδασκαλίας λόγω καταλήψεων. Σε περίπτωση απώλειας διδακτικών ωρών, η αναπλήρωσή τους εξασφαλίζεται με τους ακόλουθους τρόπους: α) περικοπή περιπάτων και εκδρομών, β) περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και γ) αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα).
Επαγγελματική εκπαίδευση. Θα επανασυσταθούν τομείς και ειδικότητες που είχαν καταργηθεί. Εξασφαλίζεται η λειτουργία των ειδικοτήτων σε συγκεκριμένα ΕΠΑΛ, ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η υπάρχουσα υποδομή καλύπτοντας τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Ορίζονται οι ομάδες προσανατολισμού, τα μαθήματα και το ωρολόγιο πρόγραμμα που θα ισχύσει στην Α' Τάξη το σχολικό έτος 2015-2016 για τους τομείς και τις ειδικότητες που ανασυσταίνονται.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό, που βρισκόταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας - απόλυσης και επιστρέφει στις θέσεις που κατείχε στα σχολεία, προβλέπεται να αξιοποιηθεί στο έπακρο, για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες της παροχής εκπαιδευτικού έργου. Μετά την επανασύσταση των οργανικών θέσεων από το υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ρυθμίζονται θέματα των εκπαιδευτικών που επιστρέφουν στα ΕΠΑΛ σε οργανικές θέσεις εξασφαλίζοντας και όλα τα δικαιώματα που είχαν πριν τεθούν σε διαθεσιμότητα, ενώ τα ίδια δικαιώματα εξασφαλίζονται σε εκπαιδευτικούς από ΕΠΑΛ που καταργήθηκαν.
Ανώτατη
Επανέρχονται άσυλο και ψήφος των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές
Ασυλο. Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει. Το σχετικό άρθρο στον νόμο-πλαίσιο θα παραμείνει ως έχει (νόμος Διαμαντοπούλου), αλλά θα επαναδιατυπωθεί ο ορισμός του ασύλου, καθώς όπως είπε ο κ. Μπαλτάς «πρόκειται για ιστορική διόρθωση».
Αιώνιοι φοιτητές. Ο κ. Μπαλτάς χαρακτήρισε αυτό το θέμα «ψευδοπρόβλημα» και συνεπώς ακόμη και οι φοιτητές που έχουν διαγραφεί από τα μητρώα των ΑΕΙ μπορούν να επιστρέψουν και να δώσουν εξετάσεις για να πάρουν τα πτυχία τους. Οπως αναφέρεται στον νόμο, η φοιτητική ιδιότητα διατηρείται μέχρι την απονομή του τίτλου σπουδών. Επίσης απαγορεύεται ρητά η μη αμειβόμενη εργασία προπτυχιακών, μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων.
Μετεγγραφές. Φέτος οι μετεγγραφές θα γίνουν με το σταγονόμετρο και θα αφορούν μόνο όσους έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας και οικονομικά (σύντομα θα ανακοινωθεί το οικονομικό «πλαφόν»), περιορισμοί που θα ισχύσουν και για πολύτεκνους και τρίτεκνους.
Συμβούλιο Ιδρύματος (Σ.Ι.). Καταργείται σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ και οι αρμοδιότητές του ασκούνται από τη Σύγκλητο, το Πρυτανικό Συμβούλιο, τον πρύτανη και τους αντιπρυτάνεις και συνεπώς ο ρόλος του συμβουλίου θα είναι μόνο συμβουλευτικός.
Πρυτανικές εκλογές. Θα συμμετέχουν όλοι, δηλαδή μέλη ΔΕΠ, φοιτητές και όλες οι κατηγορίες του ειδικού εκπαιδευτικού τεχνικού και διοικητικού προσωπικού. Σε περίπου έναν χρόνο μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα γίνουν ξανά εκλογές στα ΑΕΙ και όσοι πρυτάνεις δεν θα έχουν ολοκληρώσει τη θητεία τους θα μπορούν να ξαναθέσουν υποψηφιότητα. Σημαντικό είναι ότι οι φοιτητές θα ψηφίζουν στο σύνολό τους, χωρίς -όπως όπως είπε ο υπουργός- να παρεμβάλλονται οι παρατάξεις.
Εκπαιδευτικοί
Καταργείται η αξιολόγηση. Νέα επιλογή διευθυντών
Αξιολόγηση. Το ισχύον νομικό πλαίσιο καταργείται και θα εγκαθιδρυθεί άλλο σύστημα, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Σχετικό σχέδιο θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα.
Επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων. Απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 8ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1. Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και η κατάρτισή τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου, στο οποίο επιθυμούν να βάλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης). Κάθε υποψήφιος/α μπορεί να βάλει υποψηφιότητα σε δύο το πολύ σχολικές μονάδες, εφόσον έχει υπηρετήσει σε αυτές την τελευταία πενταετία.
Επιλογή διευθυντών εκπαίδευσης. Απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 10ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1. Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και η κατάρτισή τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη των διευθυντών σχολικών μονάδων της περιφέρειας, στην οποία επιθυμούν να βάλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).
Νικολίτσα Τρίγκα


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου