Της Νταλαούτη Παρασκευής Εκπαιδευτικού (vntala@gmail.com)
Τα πράγματα έχουν ως εξής: ενώ έπρεπε να προηγηθεί η επιλογή των σχολικών συμβούλων, θα γίνει η επιλογή πρώτα των διευθυντών σχολείων και όσοι επιλεγούν ως διευθυντές σχολείων θα κλειδωθούν στις θέσεις αυτές και δεν θα μπορούν να πάνε στη διαδικασία της επιλογής σχολικών συμβούλων. Θα γίνει σύντομα νομοθετική ρύθμιση. Ωστόσο ο Νόμος 3848/2010 άρθρο 24 &4 αναφέρει ρητά ότι προηγείται η επιλογή σχολικών συμβούλων.
Η νομοθετική ρύθμιση θα γίνει, αλλά προκύπτουν σοβαρά ζητήματα ηθικής τάξης:
· Θα επιλεγούν ως διευθυντές σχολείων και θα αποκλειστούν από τη διαδικασία επιλογής σχολικών συμβούλων και στελέχη που, αν τα πράγματα γίνονταν με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να γίνουν σχολικοί σύμβουλοι. Πώς να το ρισκάρεις όταν δεν ξέρεις πώς θα τα πας στη συνέντευξη; Και έτσι μπορεί να έχουμε σχολικούς συμβούλους με λιγότερα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα από κάποιον διευθυντή. Δεν είναι ζήτημα ηθικής τάξης αυτό; Τώρα θα μου πείτε ας επιλέξει κάποιος τι θέλει. Τα θέλω και τα δύο αλλά ποιο προηγείται; Ιεραρχικά ο σχολικός σύμβουλος δεν προηγείται; Αν κάποιος ήθελε να γίνει διευθυντής εκπαίδευσης και είχε τα προσόντα δεν έπρεπε να περάσει πρώτα από την επιλογή διευθυντών εκπαίδευσης; Φαντάζεστε να γίνονταν οι κρίσεις διευθυντών σχολείων πριν τους διευθυντές εκπαίδευσης και να μην είχαν κάποιοι το δικαίωμα να συμμετέχουν μετά στις επόμενες κρίσεις; Αντίστροφα, αν κάποιος επιλέξει να πάει στη διαδικασία επιλογής σχολικών συμβούλων και δεν γίνει τελικά, θα έχει αποκλειστεί από την επιλογή διευθυντών σχοελίων ενώ θα μπορούσε να είναι ένας πολύ καλός διευθυντής. Η αναλογία σχολικών συμβούλων προς διευθυντές στο νομό μας είναι στο 1/7 περίπου.
· Έχουν σκεφτεί ότι στους πίνακες των σχολικών συμβούλων (τουλάχιστον όσον αφορά τους αναπληρωματικούς) θα είναι αυτοί που δεν μπόρεσαν να γίνουν διευθυντές; Αυτοί θα έχουν το δικαίωμα να πάνε στη διαδικασία επιλογής των σχολικών συμβούλων και θα έχουν πιθανότητες να γίνουν σχολικοί σύμβουλοι. Θα είναι όμως οι πιο άξιοι;
· Έχουν σκεφτεί ότι για την αποτίμηση του συγγραφικού έργου των υποψηφίων σχολικών συμβούλων έχουν συσταθεί ειδικές επιτροπές από πανεπιστημιακούς ενώ καλούνται τα ΠΥΣΠΕ να αξιολογήσουν το συγγραφικό και ερευνητικό έργο των υποφηφίων διευθυντών σχολείων; Πώς θα το κάνουν; Κατ' εκτίμηση; Δεν πρέπει να δούμε τα κριτήρια των ειδικών επιτροπών, να έχουμε μια εικόνα και μετά να αποτιμήσουν τα ΠΥΣΠΕ τα αντίστοιχα για τους διευθυντές; Και αν στη συνέχεια προκύψουν ενστάσεις και γίνει αναστάτωση; Αυτά είναι ψιλά γράμματα;
Εύλογα το μυαλό μας πάει σε τερτίπια και απαντήστε μου αν έχω άδικο. Τι άλλο γίνεται; Ολόκληρος μηχανισμός στο υπουργείο δεν μπορεί να ολοκληρώσει τη διαδικασία επιλογής σχολικών συμβούλων (όσο μεγάλος και αν είναι ο αριθμός αιτήσεων) και θα την ολοκληρώσουν τα ΠΥΣΠΕ; Δεν θέλω να είμαι κακόπιστη αλλά τι πραγματικά συμβαίνει;
Προσωπικά αισθάνομαι για άλλη μια φορά ηττημένη και είμαι εξουθενωμένη. Τι δεν έχω κάνει καλά; Δεν υπηρετώ με αφοσίωση και αξιοπρέπεια τη δημόσια εκπαίδευση; Ποιος με τιμωρεί; Γιατί συνεχώς αισθάνομαι και λογίζομαι πολίτης Β κατηγορίας. Γιατί δεν ακολουθείται η διαδικασία (προηγούνται οι σχολικοί σύμβουλοι) όπως προβλέπεται στο άρθρο 24, παρ. 4 του 3848 /2010.
Δεν το έχω δέσει κόμπο ότι θα γινόμουν σχολικός σύμβουλος. Υπάρχει διαδικασία και τη σέβομαι απόλυτα αλλά τα πράγματα πρέπει να γίνουν με τη σειρά τους για να εμπιστευόμαστε επιτέλους τις διαδικασίες.
Ο ισχυρισμός ότι οι διευθυντές που θα επιλεγούν θα είναι ισχυρά στελέχη εκπαίδευσης από μόνος του δεν απαντά στα ερωτήματα που δημιουργούνται. Ο σχολικός σύμβουλος έχει την παιδαγωγική και επιστημονική καθοδήγηση των σχολείων και πρέπει αντικειμενικά ως τέτοιος να επιλεγεί ο πιο άξιος. ή έχει υποτιμηθεί ο ρόλος των σχολικών συμβούλων και δεν το πήρα είδηση.
Ας δοθεί επιτέλους παράταση στις θητείες των διευθυντών σχολείων.
Είναι σημαντικά τα παραπάνω σε καιρούς άρρωστους και δύσκολους (ή νοιάζουν μόνο τους άμεσα ενδιαφερόμενους);
Υπάρχει τρόπος να κινηθούμε νομικά μέσα από τα συνδικαλιστικά μας όργανα;
Ας μου απαντήσει κάποιος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου