Ο αυτοσκοπός της επιτυχίας, η αναζήτηση του αλάνθαστου και το υψηλό
επίπεδο ανταγωνιστικότητας δεν ενισχύουν την απόδοση των παιδιών στο
σχολείο, αλλά οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Όταν τα παιδιά έχουν ακούσει και δεχτεί το μήνυμα ότι η αποτυχία
και το λάθος είναι ένα μέρος της διαδικασίας της μάθησης, αποκτούν
περισσότερη αυτοπεποίθηση, δεν φοβούνται την αποτυχία και τελικά
αποδίδουν καλύτερα στο σχολείο. Αντίθετα, όταν πιέζονται για την
επιτυχία και το τέλειο αποτέλεσμα, διστάζουν να προχωρήσουν από το φόβο
της αποτυχίας, γίνονται πιο ανταγωνιστικά και βιώνουν συναισθήματα
άγχους και μειωμένης αυτοπεποίθησης.
Γονείς και δάσκαλοι μπορούν
να βοηθήσουν τα παιδιά προς αυτή την κατεύθυνση, μεταδίδοντας το μήνυμα
ότι στην πορεία για βελτίωση, τα λάθη είναι αποδεκτά και εμπλέκονται
στη διαδικασία της μάθησης και της προόδου. Στη μελέτη, που
δημοσιεύτηκε στο American Psychological Association, μέσα από
αρκετά πειράματα που περιλάμβαναν επίλυση ασκήσεων από μαθητές
δημοτικού και στη συνέχεια αξιολόγηση, προέκυψε ότι τα παιδιά που είχαν
ενθαρρυνθεί να προσπαθήσουν και τους αναφέρθηκε ότι τα λάθη είναι
φυσιολογικά και βελτιώνονται με την εξάσκηση, ήταν σε πλεονεκτική θέση
από τα παιδιά στα οποία απλώς δόθηκαν ασκήσεις χωρίς κάποιο σχόλιο.
Οι ερευνητές αναφέρουν ότι οι μαθητές επωφελούνται από ένα σύστημα
εκπαίδευσης που τους παραχωρεί «χώρο» να πειραματιστούν και να
αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα στο λάθος κατά
την εκπαιδευτική διαδικασία. Ενθαρρύνουν, επίσης, τους γονείς και τους
δασκάλους να δίνουν περισσότερη έμφαση στην πρόοδο των παιδιών, παρά
στα αποτελέσματα των τεστ και στους βαθμούς τους μεμονωμένα.
Καθώς η μάθηση είναι μια διαρκής διαδικασία που απαιτεί χρόνο, είναι
σκόπιμο να ανταμείβονται οι μαθητές για το κάθε βήμα της προσπάθειας και
της προόδου τους και ιδιαίτερα σε απαιτητικά στάδια, όπως π.χ. στις
μικρές τάξεις, όπου η πιθανότητες για λάθη και αποτυχία είναι πολύ
μεγαλύτερες.
Πηγή: www.mamakid.gr
kalosdaskalos.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου