Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

«Ανάνευσις» προς την «Ανάνευσιν δασκάλων» της δημοσιογράφου κ. Λώρης Κέζα, του Αγαθοκλή Αζέλη

 
«Ανάνευσις» προς την «Ανάνευσιν δασκάλων»
της δημοσιογράφου κ. Λώρης Κέζα,
του Αγαθοκλή Αζέλη
Αρθρογράφος: ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ ΑΖΕΛΗΣ
Στις 25 Μαρτίου η ιστοσελίδα του έγκριτου «Βήματος» δημοσίευσε άρθρο γνώμης της κ. Λώρης Κέζα με τίτλο «Ανάνευσις δασκάλων». Με αφορμή πρόσφατη επικοινωνία της Υπουργού Παιδείας με τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών για την κάλυψη χαμένων διδακτικών ωρών, η αρθρογράφος, με ύφος εν πολλοίς απαξιωτικό, καταφέρεται καταρχάς κατά των συνδικαλιστών εκπαιδευτικών και στη συνέχεια βάλλει γενικευτικά κατά του συνόλου των εκπαιδευτικών. Δεν γνωρίζω αν αυτό έγινε σκόπιμα ή εν τη ρύμη του λόγου, όμως καθώς το κείμενο προσφέρει έρεισμα για λαϊκιστική εκμετάλλευση, τόσο από συνδικαλιζόμενους, οι οποίοι σε τέτοιες περιστάσεις δράττονται της ευκαιρίας να προβάλουν τον εαυτό τους υπό διωγμόν, όσο και από «αγανακτισμένους πολίτες», οι οποίοι βρίσκουν το κατάλληλο έδαφος για να απαξιώσουν ακόμη περισσότερο τον εκπαιδευτικό κόσμο, σκέφτηκα να επισημάνω ορισμένες αδυναμίες του εν λόγω άρθρου, με την ελπίδα ότι οι παρατηρήσεις θα αποτρέψουν από μελλοντικές ανάλογες ατοπηματικές γενικεύσεις.

Καταρχάς θα ήθελα να επισημάνω ότι ένα άρθρο γνώμης δεν μπορεί δεοντολογικά να στηρίζεται σε συλλογικά στερεότυπα, παρά σε ρεπορτάζ. Επίσης οφείλει να χειρίζεται τη γλώσσα με ευλαβική προσοχή, αν δεν επιθυμεί να προκληθούν λανθασμένες εντυπώσεις στο (κακόπιστο έστω) αναγνωστικό κοινό, αν δεχτούμε ως αυτονόητο ότι ένα άρθρο είναι καλοπροαίρετο. Επίσης πρέπει να τηρεί μια ειδολογικά ενιαία θεματική ακολουθία, ώστε (πάλι) να μην προκληθούν παρερμηνείες.

Μετά τις εισαγωγικές παρατηρήσεις, θα ήθελα να ξεκινήσω με έναν σχολιασμό της γλώσσας του άρθρου. Το πρώτο που εντυπωσιάζει τον αναγνώστη είναι ο τίτλος, ο οποίος ακόμη κι έναν φιλόλογο μπορεί να τον παραπέμψει σε λεξικό της αρχαίας ελληνικής. Κανένα πρόβλημα ως προς αυτό, ο κατηγορούμενος ως φυγόπονος και ανεύθυνος εκπαιδευτικός ανατρέχει στη βιβλιοθήκη του και διαφωτίζεται αμέσως από σχετικά λήμματα στο διαπρεπές λεξικό της αρχαίας ελληνικής των Liddell-Scott: ανανεύω = throw the head back in token of denial, make signs of refusal (τουτέστιν νεοελληνιστί γέρνω πίσω το κεφάλι παίρνοντας στάση άρνησης, κάνω σήματα άρνησης), ανάνευσις = return, revival (τουτέστιν, νεοελληνιστί επιστροφή, αναβίωσις). Η ερμηνεία τουσιβυλλικού τίτλου ας γίνει από κάθε αναγνώστη ιδιωτικά, όμως στον γράφοντα προκάλεσε εντύπωση το υφολογικό οξύμωρον μεταξύ τίτλου και εναρκτήριας θεματικής περιόδου: «Το ένα τους βρωμάει, το άλλο τους ξινίζει». Ακολουθεί υφολογική παλινδρόμηση μεταξύ του λόγιου «Οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί πάσχουν από το σύνδρομο της παρατεταμένης απόρριψης» αφενός και του λαϊκού «τα παιδιά θα μείνουν ξύλα απελέκητα». Έχω την εντύπωση ότι ο τίτλος (και η λόγια γλώσσα) αποσκοπεί στο να προβάλει το γλωσσικό και εν γένει ήθος της γράφουσας, ενώ η εναρκτήρια θεματική περίοδος (και οι λαϊκότροπες γλωσσικές αναφορές) να στηλιτεύσουν εκείνα των συνδικαλιστών εκπαιδευτικών και αργότερα όλων των εκπαιδευτικών εν γένει.

Στην πρώτη και τη δεύτερη παράγραφο του κειμένου επιχειρείται η θέσις του προβλήματος, ήτοι το αίτημα της Υπουργού Παιδείας προς τις συνδικαλιστικές ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών για κάλυψη των χαμένων διδακτικών ωρών και η άρνηση των συνδικαλιστών να απαντήσουν επί της ουσίας. Μέχρι τώρα δεν θα είχα κάποια ένσταση, πέραν της γλωσσικής. Πρόκειται για ένα υπαρκτό πρόβλημα και το υπουργείο καλώς ενδιαφέρεται, κατά τη γνώμη μου, για την επίλυσή του, είναι δε υπεκφυγή αντί απάντησης επί του θέματος να παραπέμψει κανείς στις ώρες που (όντως) χάνονται λόγω της αδιοριστίας αναγκαίων εκπαιδευτικών. Η δημοσιογράφος θα προσέφερε καλές υπηρεσίες, αν σχολίαζε το πράγμα (κατά προτίμηση μετά από διερεύνηση των απόψεων των δύο πλευρών). Όμως αμέσως ακολουθεί η μετατόπιση του λόγου σε άλλο πεδίο με την παράλληλη γενίκευση της οσονούπω στηλιτευθησόμενης συμπεριφοράς με αναγωγή στο σύνολο των εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα λοιπόν με τη συντάκτρια «οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν κανένα ηθικό πρόβλημα να χάσουν δυο μέρες μάθημα προκειμένου να κάνουν εκλογές για τα συνδικαλιστικά τους όργανα: δεν μπορούν να ψηφίσουν το απόγευμα. Επίσης απαιτούν όταν κάνουν κάποιο επιμορφωτικό σεμινάριο να γίνεται την ώρα της δουλειάς. Οι απαιτήσεις τους αφορούν πάντοτε το μικρό, το ατομικό. Ουδέποτε κατέθεσαν μια συγκροτημένη και ρεαλιστική πρόταση για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.» Εδώ γίνεται λοιπόν λόγος για το σύνολο των εκπαιδευτικών, καθώς απουσιάζει το προσηγορικό «συνδικαλιστές», ενώ παράλληλα χρησιμοποιείται το οριστικό άρθρο (με τη γνωστή σε όλους γενικευτική του σημασία) και όχι το αόριστο, το οποίο θα δικαιολογούσε άλλωστε την εκφραζόμενη άποψη. Αν όμως απουσίαζε η παραπάνω γενίκευση και η συντάκτρια έκανε ρεπορτάζ, θα διαπίστωνε ότι μεταξύ των εκπαιδευτικών υπάρχει καταρχάς διαφωνία για τον χρόνο διεξαγωγής συνδικαλιστικών διαδικασιών, ότι πολυάριθμες και κατάμεστες από συμμετέχοντες επιμορφωτικές εκδηλώσεις λαμβάνουν χώρα σε απογευματινές ώρες ή Σαββατοκύριακα (κατά τις οποίες εκπαιδευτικοί μπορεί να αφήνουν τα βιολογικά τους παιδιά σε ξένα χέρια, ενίοτε επί πληρωμή, για να επιμορφωθούν, ώστε να ασκούν αποτελεσματικότερα το λειτούργημά τους), ότι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν ακόμη και διαδικτυακή επιμόρφωση με οικονομική τους επιβάρυνση, μη υπολογιζομένου του χρόνου που απαιτείται για μελέτη και εργασίες.
Δεν είναι μυστικό τα παραπάνω, ούτε παραβιάζει προσωπικά δεδομένα ένας δημοσιογράφος, αν απευθυνθεί σε φορείς επιμόρφωσης (π.χ. πανεπιστήμια) για να λάβει τις σχετικές πληροφορίες. Μια έρευνα επίσης θα έφερνε, νομίζω, διαφορετικά αποτελέσματα από τον ισχυρισμό ότι «ουδέποτε κατέθεσαν μια συγκροτημένη και ρεαλιστική πρόταση για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης». Έχουν γίνει πολλά συνέδρια, στα οποία διεξήχθη συστηματικός γόνιμος σχετικός διάλογος, πρακτικά των οποίων έχουν δημοσιευτεί. Ο γράφων, μικρομεσαίος φιλόλογος της επαρχίας, έχει π.χ. συμμετάσχει σε συνέδριο του ΚΕΔΕΠ του Πανεπιστημίου Πατρών το 2007 στο οποίο δεκάδες ομιλητές διεξήλθαν πολυάριθμα ζητήματα της εκπαίδευσης και κατέθεσαν προτάσεις (με μεγάλη δαπάνη για τέλος συμμετοχής και έξοδα διαβίωσης), σε ημερίδα της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών παλιότερα, στην οποία συμμετείχαν με προσωπικά έξοδα ευάριθμα πρόσωπα και φορείς, για να αναφέρω ενδεικτικά παραδείγματα. Αν παραθέτω προσωπικά βιώματα, το κάνω όχι για αυτοπροβολή παρά για να μιλήσω με δεδομένα και όχι με εκτιμήσεις ή γενικεύσεις. Τέλος δεν χρειάζεται να αναφερθώ στα ετήσια συνέδρια των επιστημονικών κλαδικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών. Συνοψίζοντας θα έλεγα ότι, χωρίς να βρίσκονται όλοι οι εκπαιδευτικοί σε διαρκή κινητικότητα και κινητοποίηση για τα θέματα της εκπαίδευσης, ένα μέρος τους δείχνει σοβαρό έμπρακτο ενδιαφέρον. Το γεγονός αυτό γεννά μέσα μου προβληματισμό για τους λόγους που οδήγησαν τη συντάκτρια στη γενίκευση.

Στη συνέχεια του άρθρου η δημοσιογράφος επανέρχεται στους συνδικαλιστές. Γράφει χαρακτηριστικά, «Οφείλουμε όμως να παραδεχτούμε ότι κατά την τελευταία εικοσαετία οι συνδικαλιστές παρέδωσαν καταπληκτικά μαθήματα περιφρόνησης του σχολείου. Είναι περήφανοι για το αγωνιστικό πνεύμα των μαθητών που κάνουν καταλήψεις: ουδέποτε εξέδωσαν ανακοίνωση που να καταδικάζει την απώλεια διδακτικών ωρών. Ουδέποτε εξέφρασαν αγωνία για το αν επιτελείται το έργο που έχουν αναλάβει.» Επικεντρώνοντας στην τελευταία πρόταση, το έργο της εκπαίδευσης δεν αποτελεί αποκλειστικότητα των ολιγάριθμων συνδικαλιστών παρά λειτούργημα όλων των εκπαιδευτικών. Η στάση των συνδικαλιστών απέναντι στις καταλήψεις είναι ένα σοβαρό θέμα. Όμως αν η συντάκτρια καταλογίζει εμμέσως ευθύνη για καταλήψεις και σε συνδικαλιστές, αναρρωτήθηκε μήπως ποιος συγκρατεί τους μη καταλαμβάνοντες μαθητές στα σχολεία που δεν εκδηλώνονται καταλήψεις; Σκέφτηκε τι λογής σχέσεις υπάρχουν μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, τι είδους υπηρεσίες προσφέρουν ευάριθμοι εκπαιδευτικοί στην ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης των μαθητών;

Η τελευταία παράγραφος εμπεριέχει μια βαριά κατηγορία εις βάρος του συνόλου των εκπαιδευτικών, η οποία καθίσταται ακόμη βαρύτερη από το ύφος: «Το διαλυμένο σχολείο φουσκώνει τις τσέπες των εκπαιδευτικών του δημοσίου.» Σε συνδυασμό με την κατακλείδα της προηγούμενης παραγράφου «Η απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης οδηγεί τα παιδιά στην παραπαιδεία», ο συλλογισμός προκύπτει από μόνος του: οι εκπαιδευτικοί του δημοσίου σχολείου καταρρακώνουν το δημόσιο σχολείο για να ... φουσκώσουν τις τσέπες τους! Αν παραβλέψουμε καταρχάς το ότι η παραπάνω σκέψη αντιβαίνει στους κανόνες της αγοράς, διότι, αν υποθέσουμε ότι κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα δημόσιοι εκπαιδευτικοί, τότε θα αντλούν το κύρος τους από το ποιοτικό μάθημα στην τάξη, δεν θα ισχύει ο ισχυρισμός περί διάλυσης του σχολείου από τους εκπαιδευτικούς. Αν πάλι ισχύει ο ισχυρισμός περί διαλυτικής συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών, τότε οι διαλύοντες δεν μπορεί να έχουν ζήτηση στην αγορά, αφού δημιουργούν αρνητική εικόνα ανεπάρκειας για τον εαυτό τους. Αυτά λέει τουλάχιστον ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης, όπως τον πρωτοδιατύπωσε ο Άνταμ Σμιθ, αγνοώντας τότε τι θα καταλογίζονταν μελλοντικά σε έλληνες εκπαιδευτικούς.
Το άρθρο κλείνει με μερική αντίφαση προς τα προηγούμενα: «Δεν ξέρουμε πάντως αν οι εκπαιδευτικοί συμφωνούν με τους συνδικαλιστές τους. Αυτή είναι μια παθογένεια της ελληνικής κοινωνίας: ασχολούνται με τα κοινά οι μηδενιστές και όσοι αδυνατούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της κοινωνίας. Εκείνοι που βοηθούν τα παιδιά να ανθίσουν ασχολούνται με πιο δημιουργικές δραστηριότητες και κυρίως ασχολούνται με το μάθημά τους.» Τώρα η συντάκτρια αλλάζει θέση για τους εκπαιδευτικούς και τείνει να επανορθώσει. Θα χαρακτηρίζαμε την επανόρθωση ανεπιτυχή, καθώς σε ένα άρθρο γνώμης για θέμα που κανονικά γνωρίζει η αρθρογράφος δεν επιτρέπεται να δηλώνει «Δεν ξέρουμε πάντως αν οι εκπαιδευτικοί συμφωνούν με τους συνδικαλιστές τους.». Αν δεν γνωρίζει, δεν μπορεί να γράφει ένα τέτοιο άρθρο. Αν όμως θέλει να γνωρίζει, όπως πρέπει άλλωστε, τότε πρέπει να κάνει εξαντλητικό ρεπορτάζ, να βγάλει τουλάχιστον στατιστικό δείγμα και να προβεί σε εκτιμήσεις. Διαφορετικά, άθελά της έστω, δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις σε πρόθυμα σκανδαλοθηρικό κοινό, με τελικό αποτέλεσμα την κυριαρχία της αρχής της αυτοεκπληρούμενης προφητείας, η οποία διαστρέφει την πραγματικότητα και αποστρέφει την κοινωνία από την ουσία των πραγμάτων.
Αγαθοκλής Αζέλης
Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Βιέννης
Φιλόλογος στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων
Σχετικά
Ανάνευσις δασκάλων
από TO BHMA - Ημερομ.: Δευτέρα 28 Μάρτιος 2011

Ενημέρωση Αιρετού ΚΥΣΠΕ, Μπράτη Δημήτρη

                                                     
 Αθήνα 28 Μαρτίου 2011
   


Σχετικά με την επιλογή Σχ. Συμβούλων – Οι υποψηφιότητες ανά περιφέρεια
Η προκήρυξη θέσεων Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Στις 18 του Μάρτη έληξε, σύμφωνα με την προκήρυξη, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για 300 θέσεις Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και 70 Προσχολικής Αγωγής. Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία που απεστάλησαν στο Υπ. Παιδείας,  έχουν υποβληθεί:
Ø   1.152 αιτήσεις για τη Δημοτική Εκπαίδευση
Ø   162 αιτήσεις για την Προσχολική Αγωγή
(Στην προηγούμενη διαδικασία, το 2007, είχαν υποβληθεί 1039 αιτήσεις για τη Δημοτική Εκπαίδευση και 172 για την Προσχολική Αγωγή).
Αναλυτικά ανά περιφέρεια υποβλήθηκαν:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΠΕ 60
ΠΕ 70
Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης
8
70
Αττικής
45
397
Βορείου Αιγαίου
5
16
Δυτικής Ελλάδας
8
87
Δυτικής Μακεδονίας
9
38
Ηπείρου
7
42
Θεσσαλίας
17
65
Ιονίων Νήσων
4
14
Κεντρικής Μακεδονίας
25
244
Κρήτης
12
51
Νοτίου Αιγαίου
5
26
Πελοποννήσου
9
63
Στερεάς Ελλάδας
8
39
ΣΥΝΟΛΟ
162
1152

·        Σε ό,τι αφορά στην προκήρυξη των 18 θέσεων Σχ. Συμβούλων Ειδικής Αγωγής, όπως σας είχα ενημερώσει και στις 21.2.2011, οι θέσεις αυτές (σύμφωνα με το Υπ. Παιδείας) θα προκηρυχθούν μόλις ψηφιστεί η τροπολογία (στο σχέδιο Νόμου για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) που θα δίνει τη δυνατότητα και στους συναδέλφους Νηπιαγωγούς να υποβάλουν αίτηση. Μέχρι τώρα οι νηπιαγωγοί δεν είχαν αυτό το δικαίωμα, κάτι που ήταν πέρα για πέρα άδικο.

Δημήτρης Μπράτης

Ο Πρόεδρος της Βουλής για τις συγχωνεύσεις

Οι πρώτες του δηλώσεις για τις συγχωνεύσεις .Διαφωνεί ανοιχτά με τις αποφάσεις -
Παρέμβαση Φ. Πετσάλνικου μετά από πολύ καιρό για τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων. Στις σημερινές δηλώσεις του προέδρου της Βουλής φαίνεται καθαρά η διαφωνία του με την Άννα Διαμαντοπούλου, ο πρόεδρος της Βουλής σχεδόν δίνει συμβουλές για αλλαγές που θα πρέπει να κάνει η ηγεσία του υπουργείου. Επίσης ζητά ακόμη και από τους περιφερειακούς δ/ντές να σκέφτονται και να μελετούν παραπάνω τις εισηγήσεις τους.

Tου αιρετού Βασίλη Παληγιάννη


ΠΑΛΗΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΑΙΡΕΤΟΣ ΚΥΣΠΕ
ΤΗΛ. 6974 750409                                                                        
FAX: 210 3442287                                                                                   Αθήνα, 26/03/2011

Ενημερωτικό Σημείωμα: Επιλογή Σχολικών Συμβούλων

Για την πλήρωση με επιλογή 300 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και 70 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής έχουν υποβληθεί 1.143 αιτήσεις δασκάλων και 158 νηπιαγωγών.

Έως σήμερα, χωρίς να γνωρίζουμε τους ακριβείς λόγους, δεν έχει γίνει προκήρυξη για την πλήρωση των 18 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής, καθώς επίσης δεν ανακοινώθηκε και η κατανομή θέσεων ανά περιφέρεια.
Με βάση το άρθρο 19 του Ν.3848/2010 το αρμόδιο Συμβούλιο Επιλογής Σχολικών Συμβούλων έπρεπε να συνεδριάσει εντός 10 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των υποψηφιοτήτων που προβλέπονταν στην προκήρυξη (18/3/2011) και να επιλέξει τους υποψήφιους που έχουν τα τυπικά προσόντα για να γίνουν δεκτοί στη διαδικασία επιλογής. Στη συνέχεια θα έπρεπε να καταρτίσει σχετικούς αλφαβητικούς πίνακες τους οποίους να κοινοποιήσει στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου και η οποία με τη σειρά της να τους κοινοποιήσει στους υποψήφιους για να υποβάλλουν ενστάσεις κατά των πινάκων εντός 5 ημερών από την κοινοποίησή τους.
Δυστυχώς ο προβλεπόμενος χρόνος εκπνέει (Δευτέρα 28/3/2011) και έως σήμερα Συμβούλιο Επιλογής Σχολικών Συμβούλων δεν έχει συγκροτηθεί. Ξεκινά η διαδικασία επιλογής με παρέκκλιση των προβλεπομένων από την κείμενη νομοθεσία.
Εύλογα δημιουργούνται ερωτηματικά γι’ αυτήν την καθυστέρηση:
  • Ψάχνουν και δε βρίσκουν εντολοδόχους;
  • Σκέπτονται να ακολουθήσουν παράτυπες διαδικασίες, όπως έγινε στις Επιλογές Διευθυντών Εκπαίδευσης το καλοκαίρι του 2010, όπου στο τέλος θριάμβευσε η αναξιοκρατία, ο κομματισμός, η ημετεροκρατία και η φαυλότητα;
Ελπίζω πως η πολιτική ηγεσία θα κατανοήσει την αναγκαιότητα αξιοκρατικών επιλογών Σχολικών Συμβούλων για να μην απαξιωθεί κι αυτός ο θεσμός.
Με βάση τις εξελίξεις θα σας ενημερώνω, γιατί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επιλογής Σχολικών Συμβούλων δεν υπάρχει.

Πάντα στη διάθεσή σας 
Παληγιάννης Βασίλης

Σάββατο 26 Μαρτίου 2011

80η Τακτική Γενική Συνέλευση του Κλάδου, από 21 έως 24 Ιουνίου 2011, στην Αθήνα

http://www.doe.gr/images/0000000111.jpg
                             Αριθ. Πρωτ.1909                   Αθήνα  23/3/2011                     
                                                                 Προς
                                                                 Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε.

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ           
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
            Σύμφωνα με τα άρθρα 33, 34, 37, 38, 40 του Καταστατικού της Δ.Ο.Ε., καλούμε τους Αντιπροσώπους των Συλλόγων - Μελών της, στην 80η Τακτική Γενική Συνέλευση του Κλάδου, από 21 έως 24 Ιουνίου 2011, στην Αθήνα, (στο ξενοδοχείο NOVOTEL, Μιχ. Βόδα 4-6), για λήψη αποφάσεων στα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης.
            Η Γενική Συνέλευση, σύμφωνα με το άρθρο 37, παραγρ. 1 του Καταστατικού της Δ.Ο.Ε., βρίσκεται σε απαρτία, αν παραβρίσκεται σ' αυτή το ½ του συνόλου των Αντιπροσώπων  των οικονομικά τακτοποιημένων μελών της Δ.Ο.Ε., ανεξάρτητα από ποια μέλη προέρχονται οι παρόντες.
            Σας αποστέλλουμε την προσωρινή Η.Δ., καθώς και τις εισηγήσεις της ΔΟΕ στα θέματά της. Οι Σύλλογοι,  μέσα σε ένα μήνα  θα πρέπει να αποστείλουν τις προτάσεις τους, για να εγγραφούν ως θέματα στην Οριστική Ημερήσια Διάταξη (Άρθρο 35 του Καταστατικού της Δ.Ο.Ε.).
http://www.doe.gr/images/0y.jpg

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Επίσχεση εργασίας απλήρωτων εκπαιδευτικών


Αρ. Πρωτ.1908
Αθήνα  22/3/2011
Προς
Την Υπουργό Παιδείας
κ. Άννα Διαμαντοπούλου
ΚΟΙΝ:
1.Συλλόγους εκπαιδευτικών Π.Ε.
2. ΜΜΕ (συντάκτες εκπ/κού ρεπορτάζ)
       
Θέμα: Επίσχεση εργασίας απλήρωτων εκπαιδευτικών
Κυρία υπουργέ,

Ενημερωθήκαμε από συναδέλφους μας αναπληρωτές με σύμβαση ΕΣΠΑ πως δέχθηκαν πιέσεις και «προειδοποιήσεις» από μέλη της διοίκησης όταν κατέθεσαν δηλώσεις επίσχεσης εργασίας. Συγκεκριμένα, τους μεταφέρθηκε πως αν προχωρήσουν σε επίσχεση για τα δεδουλευμένα Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου θα γίνει δικαστική προσφυγή προκειμένου να κηρυχθεί καταχρηστική.
Για τη ΔΟΕ μια τέτοια επιλογή, από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, αποτελεί απόπειρα να κατασταλούν τα συνδικαλιστικά δικαιώματα και οι διεκδικήσεις των εργαζομένων. Είναι απροκάλυπτη επίθεση εναντίον απλήρωτων εργαζομένων που απαιτούν το αυτονόητο: ΝΑ ΠΛΗΡΩΘΟΥΝ ΤΑ ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΑ ΤΟΥΣ.
Οι συνάδελφοί μας αναγκάζονται να προβούν σε επίσχεση για δεύτερη φορά τη φετινή χρονιά επειδή η κυβέρνηση καθυστερεί να πληρώσει ακόμα και αυτούς τους πενιχρούς μισθούς τους.

Κυρία υπουργέ,
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. σας καλεί να προβείτε σε :
·                     Άμεση πληρωμή των δεδουλευμένων των συναδέλφων
·                     Δημόσια δέσμευσή σας πως δεν υπάρχει θέμα προσφυγής από το υπουργείο.



Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Σχολειά για τα παιδιά μας ή σχολειά για τα χωριά μας;

Το μεγαλύτερο έλλειμμα της χώρας δεν είναι το δημοσιονομικό. Είναι το έλλειμμα της κοινής λογικής. Αυτό που κάνει το αυτονόητο να μοιάζει με επανάσταση και μέτρα όπως η συνένωση των σχολικών μονάδων να φαίνεται ριζοσπαστική.
H συνέχεια εδώ:

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΑ ΤΑΞΗ

Ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη ως σημαντικό κριτήριο για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, του Καθηγητή Σχολικής Παιδαγωγικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Χαράλαμπος Κωνσταντίνου
      Με αφορμή τις πρόσφατες συνενώσεις ή συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων από το Υπ.ΠΔΒΜΘ και τις σχετικές απόψεις και συζητήσεις που έλαβαν χώρα, θα αναδείξω   συνοπτικά και  αναπόφευκτα τους παιδαγωγικούς και διδακτικούς λόγους που επιβάλλουν τον ευκταίο αριθμό μαθητών ανά τμήμα.
Κυρίαρχος παιδαγωγικός ρόλος του σχολείου για την πλειονότητα των παιδαγωγών είναι η διαμόρφωση εκπαιδευτικών συνθηκών, δηλ. διαδικασιών αγωγής, διδασκαλίας, μάθησης, κοινωνικοποίησης και αξιολόγησης, που προάγουν τη δημιουργία ολοκληρωμένης προσωπικότητας στο μαθητή και την ομαλή ένταξή του στο κοινωνικό σύστημα. Για την επίτευξη των σκοπών αυτών και συνυπολογίζοντας και τις εμπλεκόμενες παραμέτρους στην εκπαιδευτική λειτουργία σημαντικό ρόλο παίζει η αναλογία εκπαιδευτικού-μαθητών στη σχολική τάξη. Συγκεκριμένα, οι ακόλουθοι  παιδαγωγικοί,  διδακτικοί και κοινωνικοί λόγοι επιβάλλουν «οριοθετημένο» αριθμό μαθητών στην τάξη: 
-        Σε μακρο-επίπεδο, οι αυξημένες κοινωνικές απαιτήσεις, η ραγδαία παραγωγή γνώσεων και η συχνότητα χρήσης της νέας τεχνολογίας καθιστούν αναγκαία την ενίσχυση και αύξηση των προσόντων και της ετοιμότητας του μαθητή, δηλ. της ανάπτυξης και ενίσχυσης των γνωστικών, νοητικών, συναισθηματικών και κοινωνικών του ικανοτήτων και δεξιοτήτων, όπως είναι η κριτική, αναλυτική, συνθετική και δημιουργική σκέψη, η διερευνητική του ωριμότητα, η πληρότητα επικοινωνίας και πράξης κ.ο.κ.
-        Σε μικρο-επίπεδο, για να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις, οι δυνατότητες , τα ενδιαφέροντα και γενικά οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή στο σχολείο, από άποψη γλωσσική, γνωστική, νοητική, συναισθηματική, πολιτισμική και κοινωνική, επιβάλλεται η εξατομικευμένη παιδαγωγική και διδακτική παρέμβαση του εκπαιδευτικού όχι μόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά συνολικά στη σχολική ζωή. Η συγκεκριμένη παρέμβαση ευνοεί αποφασιστικά την επίτευξη των μαθησιακών στόχων, τη διαμόρφωση κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος και παιδαγωγικής σχέσης, καθώς και την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στις σχολικές διαδικασίες.
-        Με το μικρότερο αριθμό μαθητών στην τάξη ευνοείται η παιδαγωγική λειτουργία της αξιολόγησης του μαθητή, δεδομένου ότι ο εκπαιδευτικός διευκολύνεται να παρατηρεί και να καταγράφει με συστηματικό τρόπο τη μαθησιακή και εκπαιδευτική πορεία του κάθε μαθητή, χρησιμοποιώντας τις νεότερες μεθόδους αξιολόγησης, όπως είναι το παιδαγωγικό ημερολόγιο, η περιγραφική αξιολόγηση, ο φάκελος του μαθητή κ.λπ. Με την έννοια αυτήν, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ελέγξει πιο αποτελεσματικά την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων και να προβεί στη λήψη των κατάλληλων ανατροφοδοτικών μέτρων, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα που του παρέχει για το σκοπό αυτόν η παιδαγωγική λειτουργία της αξιολόγησης.
-        Σύμφωνα με έγκυρες έρευνες, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των ποσοστών απειθαρχίας, παραβατικότητας, συναισθηματικής διαταραχής και γενικά των προβλημάτων κοινωνικής συμπεριφοράς των μαθητών, οφειλόμενη σε παράγοντες δυσλειτουργίας της οικογένειας, του σχολείου και ευρύτερα του κοινωνικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι το σχολείο πρέπει να επικεντρωθεί στον παιδαγωγικό του ρόλο, επιφορτιζόμενο και το ρόλο διαχείρισης ζητημάτων κοινωνικής συμπεριφοράς, που απαιτεί συστηματική και εξατομικευμένη παιδαγωγική παρέμβαση και αποτελεσματικότητα από τον εκπαιδευτικό.
-        Η παρουσία των αλλοδαπών και ημεδαπών μαθητών με ετερογενείς μαθησιακές, γλωσσικές, πολιτισμικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες, απαιτεί εξατομικευμένες διδακτικές και παιδαγωγικές παρεμβάσεις, για να αυξηθούν οι πιθανότητες αποτελεσματικότερης διαχείρισής τους από τον εκπαιδευτικό.
Εν κατακλείδι, οι παραπάνω λόγοι καθιστούν παιδαγωγικά αναγκαίο ένα μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη-τμήμα, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα και η ευχέρεια στον εκπαιδευτικό να παρεμβαίνει εξατομικευμένα και, προπάντων, παιδαγωγικά και να παίρνει εκείνα τα μέτρα που οδηγούν στην επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου, προς όφελος της προόδου και της ευημερίας τόσο του μαθητή όσο και της ίδιας της κοινωνίας. Αυτό συνεπάγεται ότι για τις τάξεις Α' και Β' Δημοτικού παιδαγωγικά ευκταίος αριθμός μαθητών ανά τάξη-τμήμα θεωρείται ο 15,  για τις άλλες τάξεις Δημοτικού ο 20 και για το Γυμνάσιο και το Λύκειο ο αριθμός 25. Πρέπει να υπογραμμιστεί, όμως, ότι ταυτόχρονα η εκπαιδευτική πράξη διεξάγεται από έναν άρτια συγκροτημένο εκπαιδευτικό, με πλήρη συναίσθηση του υψηλού του ρόλου και σε ένα σχολείο που πληροί τις προϋποθέσεις ανταπόκρισης στην παιδαγωγική του αποστολή. Η επίκληση από ορισμένους ιθύνοντες της αυξημένης παρουσίας μαθητών στην τάξη (π.χ. 60 μαθητές) που ίσχυε κατά το παρελθόν είναι και επιστημονικά και μεθοδολογικά εσφαλμένη, διότι αναφέρεται σε διαφορετικές (π.χ. αυταρχικές) εκπαιδευτικές, παιδαγωγικές, διδακτικές, επιστημονικές, και κοινωνικές συνθήκες.

Χαράλαμπος Κωνσταντίνου
Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων 
 

Οι συγχωνεύσεις σε ορισμένους νομούς ξεπερνούν το 65%

Στεφανάκου Π.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 20/03/2011
Με αφανισμό της εκπαίδευσης ισοδυναμεί το εγχείρημα των συγχωνεύσεων σε πολλούς νομούς της χώρας. Η τσακισμένη και ερημωμένη επαρχία χάνει και το τελευταίο αποκούμπι της. Τα σχολεία. Με την ίδια σκληρότητα αντιμετωπίζονται οι εργατουπόλεις των αστικών κέντρων και οι πιο λαβωμένες γειτονιές της Αθήνας.
Τσακίζουν Θεσσαλία, ορεινή Μακεδονία και γειτονιές της Αθήνας
Κανένα έλεος για τα παιδιά των εργατών και των αγροτών από την κυβέρνηση. Ειδικά στην περιφέρεια ολόκληροι μαθητικοί πληθυσμοί εξαναγκάζονται σε μετακίνηση προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι λογιστικές ασκήσεις του υπουργείου Παιδείας και των εντολοδόχων του.
Οι ανακοινώσεις της Δευτέρας για τις καταργήσεις - συγχωνεύσεις σχολείων δίνουν την εξής εικόνα: Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 1.523 σχολικές μονάδες σε 672, καταργούνται 157 και υποβιβάζονται 176. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 410 σχολικές μονάδες σε 205 και καταργούνται 24. Σύνολο σχολείων που κλείνει: 1.237. Με την πρώτη δόση, διότι ακολουθούν και άλλες.
Σε ορισμένες περιοχές οι συγχωνεύσεις - καταργήσεις παίρνουν τη μορφή της αποψίλωσης. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε: Στο νομό Καρδίτσας συγχωνεύεται το 65,32% των δημοτικών σχολείων. Στην Καστοριά το 45,65%. Στα Γρεβενά το 42,50%, στις Σέρρες το 41,98%, στην Πιερία το 40,54%, στη Φλώρινα το 40%, στην Αργολίδα το 37,68%, στη Φωκίδα το 34,88%, στην Αρκαδία το 32,39%, στο Κιλκίς το 32,20%, στα Τρίκαλα το 28,48%, στα Ιωάννινα το 27,74%, στη Μεσσηνία το 27,64%, στη Δράμα το 27,40%, στη Λευκάδα το 26,67%, στην Εύβοια το 26,35%, στην Ξάνθη το 25,45%, στην Α’ Αθήνας το 24,82%, στην Κορινθία το 24,42%, στη Λακωνία το 23,53%, στη Ροδόπη το 23,40%, στην Ευρυτανία το 23,08%, στον Έβρο το 22,22%, στην Αχαΐα το 20,40% (επεξεργασία Β. Καλόγηρος).
Ούτε τα νηπιαγωγεία δεν γλιτώνουν από το τσουνάμι των συγχωνεύσεων. Στη Φλώρινα συγχωνεύεται το 29,87% των νηπιαγωγείων, στην Ξάνθη το 26,58%, στην Καστοριά το 26,53%, στην Πιερία το 26,04%, στην Άρτα το 23,73%, στη Ροδόπη το 19,67%.
Σφαγή και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην Καρδίτσα ο οδοστρωτήρας των συγχωνεύσεων περνάει από το 44,4% των γυμνασίων και λυκείων του νομού, στις Σέρρες από το 42,6%, στην Πρέβεζα από το 37%, στα Τρίκαλα από το 29,3%, στην Κοζάνη από το 22,2%, στην Αθήνα από το 19,1% (επεξεργασία Θ. Κοτσυφάκης). Ολόκληρες περιοχές, και μάλιστα εργατικές μένουν χωρίς νυχτερινά σχολεία. Καταργούν πέντε εσπερινά γυμνάσια και λύκεια και συγχωνεύουν 16! Ακόμη και με έναν μαθητή θα έπρεπε να κρατήσουν ανοικτά τα σχολεία αυτά. Κι όμως! Τους βάζουν λουκέτο!
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας υποστηρίζει ότι οι συγχωνεύσεις γίνονται με παιδαγωγικά κριτήρια. Το επιχείρημά της καταρρίπτεται από την ίδια τη «λίστα θανάτου» που έδωσε στη δημοσιότητα. Από τα 1.523 δημοτικά σχολεία που συγχωνεύει, μόλις τα 169 είναι μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια. Τα περισσότερα σχολεία που συγχωνεύονται είναι εξαθέσια και υπάρχουν δεκάδες περιπτώσεις όπου εύρωστα σχολεία, σύμφωνα με την ορολογία της υπουργού Παιδείας, συγχωνεύονται με ακόμη πιο εύρωστα.
Για παράδειγμα, στη Δράμα έσονται εις σάρκα μια το εξαθέσιο δημοτικό σχολείο Καλαμπακίου με το εξαθέσιο δημοτικό σχολείο Αγίας Παρασκευής - Νεροφράχτη με το τριθέσιο δημοτικό σχολείο Καλαμώνα. Από τα τρία σχολεία δημιουργείται το δεκαθέσιο δημοτικό σχολείο Καλαμπακίου. Το επίτευγμα αυτής της συνένωσης δεν είναι παιδαγωγικό, αλλά καθαρά λογιστικό. Το υπουργείο Παιδείας εξοικονομεί 8 οργανικές θέσεις δασκάλων, 1 οργανική θέση Φυσικής Αγωγής και 1 οργανική θέση Αγγλικών.
Αλλά κι αυτά είναι αριθμοί. Στην πραγματική ζωή υπάρχουν μόνο τα παιδιά. Αυτά που θα εξαναγκαστούν σε μετακινήσεις χιλιομέτρων κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, αυτά που θα χάσουν δασκάλους που γνωρίζουν και αγαπούν, αυτά που θα στοιβαχτούν σε αίθουσες και σχολεία που δεν τα χωράνε, αυτά που δεν θ' αντέξουν και θα τα παρατήσουν. Αυτά τα παιδιά δεν τα βλέπουν.

ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ Δ.Ο.Ε. ΓΙΑ ΚΗΡΥΞΗ 24ωρης ΑΠΕΡΓΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΙΣ 30 του ΜΑΡΤΗ 2011

 
Αριθμ.Πρωτ.1894Αθήνα  21/3/2011
Προς
Τους Συλλόγους Εκπ/κών Π.Ε.
ΚΟΙN: Μ.Μ.Ε.
       
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ Δ.Ο.Ε. 
ΓΙΑ ΚΗΡΥΞΗ 24ωρης ΑΠΕΡΓΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΣΤΙΣ  30 του ΜΑΡΤΗ 2011
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
            Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στη συνεδρίασή του στις 21/3/2011 και  αφού έλαβε υπόψη του την ολομέτωπη επίθεση που δέχονται οι εργαζόμενοι και οι εκπαιδευτικοί από κυβέρνηση-Ε.Ε.-Τρόικα ενάντια στο σύνολο των εργασιακών, ασφαλιστικών, μορφωτικών και οικονομικών δικαιωμάτων τους αποφάσισε:
την κήρυξη 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης στις 30 του Μάρτη 2011 μαζί με την ΟΛΜΕ, ΟΕΝΓΕ και άλλους κλάδους εργαζομένων, με αιτήματα αιχμής:
  • Όχι στο Νέο Σχολείο, στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις-υποβιβασμούς σχολείων, την κατάργηση των Διδασκαλείων, την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
  • Όχι στο νέο μισθολόγιο λαιμητόμο και τη σύνδεση μισθού-παραγωγικότητας.
  • Να χρηματοδοτηθεί ο ΟΠΑΔ ώστε να εξασφαλιστεί δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους δικαιούχους.
  • Να πληρωθούν τώρα οι αναπληρωτές του ΕΣΠΑ.
  • Έκτακτη επιχορήγηση για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων ΤΩΡΑ.

Μεταπτυχιακοί τίτλοι εξωτερικού

 
Αθήνα 21-03-2011
 Μεταπτυχιακοί τίτλοι εξωτερικού  
Συναδέλφισσες , συνάδελφοι, 
            Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ,από τις Διευθύνσεις Π.Ε., οι μεταπτυχιακοί τίτλοι, που έχουν κατατεθεί από εκπαιδευτικούς και έχουν αποκτηθεί από Πανεπιστήμια του εξωτερικού, με τις αντίστοιχες ισοτιμίες του ΔΟΑΤΑΠ, ανέρχονται περίπου σε 1080 (για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση).
           Με βάση την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (Δελτίο Τύπου 16-03-2011) αναμένεται ο έλεγχος όλων αυτών των τίτλων.
Δημήτρης Μπράτης

Τι ισχύει για τις άδειες των εκπαιδευτικών-κωδικοποίηση της νομοθεσίας

Συναδέλφισσες , συνάδελφοι,
Στην «κωδικοποίηση» που ακολουθεί περιλαμβάνονται συνοπτικά οι διατάξεις των βασικών νόμων και των εγκυκλίων που αναφέρονται στις άδειες που δικαιούνται οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Κατά καιρούς έχουν εκδοθεί και θα συνεχίσουν να εκδίδονται ,από το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, διευκρινιστικές εγκύκλιοι με βάση τα ερωτήματα που διατυπώνονται , γιατί πολλές φορές χρειάζεται ερμηνεία των διατάξεων. Σε καμιά περίπτωση, όμως, οποιαδήποτε ερμηνευτική εγκύκλιος δεν μπορεί να καταστρατηγεί τη δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος των εκπαιδευτικών, να λαμβάνουν τις άδειες που δικαιούνται σύμφωνα με τους νόμους.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Ο αιρετός ΚΥΣΠΕ
Δημήτρης Μπράτης
Σχετικά 

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Δήλωση του Προέδρου της ΔΟΕ Κομνηνού Μαντά με αφορμή την επιστολή της Υπουργού Παιδείας

Κομνηνός Μαντάς
 Πρόεδρος Δ.Ο.Ε
ΔΗΛΩΣΗ
με αφορμή την επιστολή της Υπουργού Παιδείας
Η Υπουργός Παιδείας - με την επιστολή που απέστειλε σήμερα στις Eκπαιδευτικές Ομοσπονδίες - ανακάλυψε τον "ένοχο" για την απώλεια διδακτικών ωρών στις απεργιακές κινητοποιήσεις που πραγματοποίησαν  φέτος οι Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες  και όχι στα εκατοντάδες κενά που υπάρχουν, με ευθύνη της, από την αρχή της χρονιάς στα σχολεία.
Η αποστολή της επιστολής σήμερα, που οι Eκπαιδευτικές Ομοσπονδίες πήραν απόφαση για 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση στις 30 του Μάρτη, καθόλου τυχαία δεν είναι και έχει ως στόχο τον εκφοβισμό των συναδέλφων και τη συκοφάντηση του κινήματος των εκπαιδευτικών.
Αντί άλλης απάντησης η εισήγησή μου προς το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα είναι η επιστροφή της επιστολής ως απαράδεκτης, γιατί αν μη τι άλλο ξεχειλίζει από υποκρισία.
Κομνηνός Μαντάς
Πρόεδρος Δ.Ο.Ε.

Σχετικά
 21-03-11 Επιστολή της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, προς τον Προέδρο της ΔΟΕ Κομνηνό Μαντά

Πάγωσε ο αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων

Χιλιάδες παιδιά κάνουν μάθημα μέσα σε κτίρια που δεν έχουν ελεγχθεί, καθώς, λόγω μνημονίου, κόπηκε το 60% του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του ΟΣΚ, ενώ δεν έχουν εκταμιευτεί και 2,5 εκατ. ευρώ για τη δεύτερη φάση των ελέγχων


Σταμάτησε ο αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων! Το μνημόνιο χτύπησε το σημαντικότερο πρόγραμμα προσεισμικής προστασίας που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, από τον ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων), με αποτέλεσμα να έχουν «παγώσει» τα συνεργεία ελέγχων από τον Μάρτιο του 2010.



Η περίφημη Υπουργική Απόφαση (Παιδείας - Οικονομικών) για την εκταμίευση 2,5 εκατ. ευρώ, που αφορούν την έναρξη της δεύτερης φάση ελέγχων, αγνοείται από πέρυσι. Την ίδια στιγμή κόπηκε και το 60% του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Οργανισμού, με συνέπεια να μην μπορούν να πληρωθούν ούτε οι εργολαβίες που τρέχουν για χτίσιμο νέων σχολείων.
Πάγωσε ο αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων
Το χειρότερο όλων, όμως, είναι ότι χιλιάδες μαθητές κάνουν μάθημα μέσα σε ανέλεγκτα κτίρια (ο πρώτος έλεγχος αφορούσε μόνο το 1/3 των σχολείων που είχαν κατασκευαστεί μέχρι το 1960). Ο ΟΣΚ σηκώνει τα χέρια ψηλά, καθώς χωρίς αυτά τα χρήματα δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτα. Το αποτέλεσμα είναι η στάση πληρωμών και η παύση έργων στη χώρα μας, που συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο σεισμογενείς περιοχές της Μεσογείου.
Με λίγα λόγια, μπορεί οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης σε άλλους τομείς να είναι διαχειρίσιμες, όμως όταν κανείς έχει να κάνει με τις αντιδράσεις της φύσης και τη θωράκιση των κτιρίων, δεν μπορεί να ολιγωρεί.
Αυτήν τη στιγμή, χιλιάδες παιδιά κάνουν μάθημα σε σχολικές αίθουσες που στην πλειονότητά τους είναι παμπάλαιες, χτισμένες με παλαιούς αντισεισμικούς κανονισμούς και ως εκ τούτου επικίνδυνες.
Κι ενώ μετά τον σεισμό του 1999 φάνηκε φως στον ορίζοντα, όσον αφορά τους ελέγχους των σχολικών κτιρίων που ξεκίνησαν να γίνονται σιγά σιγά, σήμερα έρχεται η έλλειψη κονδυλίων να καταστρέψει ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα αντισεισμικού ελέγχου, που βρισκόταν σε εξέλιξη μέχρι και το 2009.
Τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς, μάλιστα, παραδόθηκε στις αρμόδιες νομαρχίες η έκθεση για την πρώτη φάση του πρωτοβάθμιου ελέγχου, που πραγματοποιήθηκε σε περίπου 6.000 σχολεία, χτισμένα έως και το 1959 (πρώτος αντισεισμικός κανονισμός). Τα περισσότερα από αυτά τα σχολεία ήταν πετρόκτιστα και οι νομαρχίες φρόντισαν στην πορεία να διορθώσουν τα προβλήματά τους ή να εκκενώσουν όσα ήταν επικίνδυνα.
Πιλοτικά
Από τα συνολικά 14.500 σχολεία ανά τη χώρα, όμως, ελέχθησαν μόνο τα 6.000. Κι ενώ λίγους μήνες μετά θα ξεκινούσε το πιλοτικό πρόγραμμα ελέγχων σε σχολικά κτίρια που χτίστηκαν μεταξύ 1959-1985, το μπλοκάρισμα των χρημάτων σταμάτησε τον αντισεισμικό έλεγχο.
Η δεύτερη χρονική περίοδος θα αφορούσε 5.500 σχολεία και θα ήταν πιλοτική αρχικά σε 4 νομούς, διότι από το 1985 (τελευταίος αντισεισμικός κανονισμός) και μετά δημιουργήθηκαν διαφορετικού τύπου δόμησης κτίρια.
«Στο πλαίσιο της υλοποίησης του προγράμματος προσεισμικού ελέγχου στις σχολικές μονάδες, η ΟΣΚ Α.Ε. σε συνεργασία με τα πολυτεχνεία της χώρας αποφάσισε να επεκτείνει το πρόγραμμα στα σχολικά κτίρια που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από το 1960 μέχρι το 1985. Αναμένεται η έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΟΣΚ στην Εκθεση Δραστηριότητάς του για το έτος 2010.
Κι ενώ υπάρχει καταγεγραμμένη αυτή η παραδοχή, «κανενός το αυτί δεν ιδρώνει» και, όπως μας ενημερώνουν οι ιθύνοντες του ΟΣΚ, από το περασμένο καλοκαίρι... τους έταξαν την έκδοση της συγκεκριμένης υπ. απόφασης, που θα επέτρεπε τη συνέχιση του προσεισμικού ελέγχου.
Στατική ενίσχυση σχολικών μονάδων
Σε 17 έγιναν οι εργασίες, σε 5 βρίσκονται υπό εξέλιξη
Την τριετία 2007-2009 ολοκληρώθηκαν επτά εργολαβίες για στατική ενίσχυση και αναβάθμιση 13 σχολείων. Το 2010 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ενίσχυσης σε 4 σχολεία: 2ο Γυμνάσιο Χανίων και 2ο Λύκειο Χανίων, 2ο Γυμνάσιο Πρέβεζας, 3ο Γυμνάσιο Πρέβεζας και 5ο Εσπερινό Γυμνάσιο - Λύκειο Αθήνας. Στην παρούσα φάση σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία ενίσχυσης των κτιρίων πέντε σχολείων: του 27ου Γυμνασίου, του 51ου Λυκείου Αθηνών, του 2ου TEE Κιλκίς και του 3ου και του 6ου Γυμνασίου Χαλκίδας. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση των σχολικών κτιρίων, τα οποία στεγάζουν το 3ο και το 6ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, για την ενίσχυση των οποίων έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια.
Τα κτίρια στεγάζουν σχολεία από το 1970 (έτος κατασκευής). Παρότι μετά τον σεισμό του 1981 τα κτίρια είχαν μερικώς επισκευαστεί, επανεμφάνισαν ρωγμές.
Οι τεχνικές υπηρεσίες του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, κατόπιν αιτήματος της τέως Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ευβοίας, διενήργησαν αυτοψία, στην οποία διαπιστώθηκε ότι τα κτίρια είναι ακατάλληλα και εξαιρετικά επικίνδυνα. Από τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων ζητήθηκε η άμεση διακοπή της χρήσης των κτιρίων για να προχωρήσουν έργα στατικής αναβάθμισης. Τα σχολεία αναμένεται να παραδοθούν στους μαθητές τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Γερασμένα κτίρια
Το 30,2% των σχολείων με πάνω από 51 χρόνια ζωής
Ο πρωτοβάθμιος αντισεισμικός έλεγχος που έγινε σε σχολεία ξεκίνησε το 2004 και είχε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών μέχρι τον Απρίλιο του 2006. Στη συνέχεια είχε προγραμμματιστεί ο έλεγχος στα κτίσματα μεταξύ 1959-1985. Η πρώτη φάση τελικά ολοκληρώθηκε το 2009, ενώ η δεύτερη είναι ακόμη και σήμερα στον αέρα!
Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας, το 30,2% των ελληνικών σχολείων μετρά περισσότερα από 51 χρόνια ζωής! Οταν χτίστηκαν δεν υπήρχε αντισεισμικός κανονισμός, κι έτσι οι έλεγχοι έφεραν στο φως και σχολικά κτίρια επικίνδυνα για μαθητές.
Το 10% των σχολείων σήμερα (1.552 μονάδες) έχει χτιστεί πριν από 41 με 50 χρόνια, το 15,1% πριν από 40 χρόνια, το 21,3% πριν από 30 και μόνο το 20,9% χτίστηκε την τελευταία 20ετία. Σημαντικό στοιχείο της μελέτης είναι αυτό που μας λέει ότι η παλαιότητα αφορά σε ποσοστό 48,5% τα δημοτικά σχολεία, όπου στεγάζονται παιδάκια ανήμπορα να αντιδράσουν σε περίπτωση σεισμού. Πάντως, από τον τελευταίο μεγάλο σεισμό του 1999 στην Αθήνα μέχρι και σήμερα ελάχιστες κινήσεις έχουν γίνει σχετικά με την αντισεισμική θωράκιση της χώρας.
Ολα τα κτίρια που κατασκευάστηκαν πριν από το 1985 βασίζονται σε ανεπαρκείς κανονισμούς και, σύμφωνα με μελέτη που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Αντισεισμικής Ενίσχυσης Υφισταμένων Κτιρίων, 3 στα 4 κτίρια της χώρας, δηλαδή 3 εκατ. κτίρια που χτίστηκαν πριν από το 1985, από τα περίπου 4 εκατ. κτίρια σε όλη την Ελλάδα, είναι παλαιά και χρειάζονται προσεισμική ενίσχυση. Εχουμε 4 κατηγορίες κτιρίων: Αυτά που χτίστηκαν προ του 1959, χωρίς κανέναν αντισεισμικό κανονισμό. Τα κτίρια της περιόδου 1959-1964, που χτίστηκαν με ανεπαρκή αντισεισμικό κανονισμό. Τα κτίρια από το 1985 έως το 2000 που χτίστηκαν με καλύτερο αντισεισμικό κανονισμό. Και τα κτίρια μετά το 2000, που θεωρούνται τα πλέον ασφαλή.
Πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος
Ελέγχθηκαν 5.500 κτίρια χτισμένα πριν από μισό αιώνα
Περισσότερα από 5.500 σχολεία που χτίστηκαν πριν από μισό αιώνα, χωρίς αντισεισμικό κανονισμό, μπήκαν στο «μικροσκόπιο» του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων.
Πέντε Πολυτεχνεία της χώρας και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, υπό την εποπτεία του ΟΣΚ, όργωσαν για 4,5 χρόνια τα σχολεία, συμμετέχοντας στο μεγαλύτερο πρόγραμμα αντισεισμικού ελέγχου των σχολικών μονάδων που εφαρμόζεται σε μια χώρα που κατατάσσεται στην 1η θέση σεισμικής επικινδυνότητας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Στα περισσότερα είχαν καταγραφεί προβλήματα στην τοιχοποιία (ρωγμές), έγιναν υποδείξεις για ενίσχυση του φέροντος οργανισμού, ενώ τα ελάχιστα που παρουσίαζαν προβλήματα στατικότητας, έπαψαν να λειτουργούν.
Ταχύς οπτικός έλεγχος
Το πρόγραμμα πρωτοβάθμιου προσεισμικού έλεγχου ολοκληρώθηκε με τον Ταχύ Οπτικό Ελεγχο (TOE) σε 4.932 σχολικές μονάδες, στις οποίες περιλαμβάνονται 6.223 στατικά ανεξάρτητα σχολικά κτίρια.
Ο ταχύς οπτικός έλεγχος διενεργήθηκε στα σχολεία της επικράτειας με έτος κατασκευής πριν από το 1959 (δηλαδή χωρίς αντισεισμικό κανονισμό), ενώ για τα σχολικά κτίρια που έχουν ενταχθεί στη ζώνη σεισμικής επικινδυνότητας III (Νομοί Κεφαλονιάς, Ζακύνθου και Λευκάδας), επεκτάθηκε ο έλεγχος στο σύνολο των σχολικών κτιρίων, ανεξαρτήτως περιόδου κατασκευής.
Να σημειωθεί ότι για τις ανάγκες του προγράμματος, τα κτίρια που στεγάζουν τις σχολικές μονάδες της χώρας έχουν χωριστεί σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την ημερομηνία κατασκευής τους:
1 Κτίρια που έχουν χτιστεί πριν από το 1959
2 Κτίρια μεταξύ 1960-1985 (κατασκευή σύμφωνα με τον αντισεισμικό κανονισμό του 1959)
3 Κτίρια μετά το 1986 (κατασκευή με τον αντισεισμικό κανονισμό του 1986).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ακόμη και ο πρωτοβάθμιος έλεγχος ποτέ δεν φτάνει. Για να έχει κανείς πλήρη εικόνα, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, θα πρέπει να ακολουθήσουν άλλα δύο στάδια. Δηλαδή:
  • Να ακολουθήσει ο δευτεροβάθμιος προσεισμικός έλεγχος για την αποτίμηση της σεισμικής ικανότητας με βάση αναλυτικότερους υπολογισμούς και έλεγχος ποιότητας των υλικών για όσα κτίρια προκύψει ανεπαρκής σεισμική ικανότητα.
  • Να γίνει αναλυτική αποτίμηση της σεισμικής ικανότητας και σύνταξη μελέτης αποκατάστασης - ενίσχυσης για όσα κτίρια προκύψει τοπική ή γενική σεισμική ανεπάρκεια από το προηγούμενο στάδιο.
Μαζί δημόσιο και ιδιώτες
Χτίζονται με σύμπραξη 38 νέα σχολεία
Τετρακόσια καινούργια σχολεία κατασκευάστηκαν από το 2004 μέχρι και το 2010 σε όλη τη χώρα. Σήμερα τα έργα σχολικών υποδομών που κυρίως εκτελούνται αφορούν τις κατασκευές με συγχρηματοδότηση ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Αυτές οι συμπράξεις αποτελούν εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης για την κατασκευή σχολείων. Προβλέπουν τη μελέτη αλλά και τη συντήρηση των κτιρίων για 25 χρόνια. Τα έργα ΣΔΙΤ, που ήδη εξελίσσονται, αφορούν τη χρηματοδότηση και την κατασκευή 12 σχολικών μονάδων στην Αττική (προϋπολογισμού 75.75 εκατομμυρίων ευρώ), 10 σχολικών μονάδων, επίσης στην Αττική (προϋπολογισμού 59,40 εκατ. ευρώ) και 16 σχολικών μονάδων στη Θεσσαλονίκη (προϋπολογισμού 89,10 εκατ. ευρώ). Εντός του 2011 αναμένεται να τελειώσει και η μελέτη για 16 σχολεία της Κρήτης. Ο ΟΣΚ έ χει υποβάλει 18 έργα, προϋπολογισμού 45,5 εκατ. ευρώ, για ένταξη στο ΕΣΠΑ Αττικής και στο ΕΠΠΕΡΑΑ.
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ