Στη δημοσιότητα δόθηκε από το υπουργείο Παιδείας το αναλυτικό κείμενο του νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση προς ψήφιση, σχετικά με την αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το υπουργείο έδωσε στη δημοσιότητα και αναλυτικά σχεδιαγράμματα για την δομή της εκπαίδευσης, καθώς και για τα τμήματα προσανατολισμού που σχεδιάζεται να λειτουργήσουν εντός αυτής. Οι σημαντικές αλλαγές θα τεθούν σε εφαρμογή από τη νέα σχολική χρονιά (2013-2014).
Οι βασικές αλλαγές έχουν ως εξής:
- Μειώνονται από 6 σε 4 τα μαθήματα στις πανελλαδικές.
- Θα μετρά ο βαθμός του απολυτηρίου και των τριών τάξεων για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
- Το 50% των εξεταζόμενων θεμάτων θα προέρχονται από τράπεζα θεμάτων και θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές λυκείων.
- Πριμ στους υποψήφιους όταν οι βαθμοί των πανελλαδικών είναι υψηλότεροι από τους αντίστοιχους του απολυτηρίου.
- Μειώνονται σε 4 τα επιστημονικά πεδία.
- Ξεχωριστό θα είναι το πεδίο για τις στρατιωτικές-αστυνομικές σχολές.
- Τα ΑΕΙ θα έχουν τη δυνατότητα να ορίζουν συντελεστές βαρύτητας σε ορισμένα μαθήματα.
- Προαιρετική τάξη μαθητείας 1 έτους στα ΕΠΑΛ σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ.
- Ιδρύεται Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων για όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με αυτές.
Επίσης, στην Α' Λυκείου οι μαθητές θα διδάσκονται μόνο μαθήματα γενικής παιδείας (σήμερα είναι 80% γενικής παιδείας και 20% κατεύθυνσης), στη Β' Λυκείου η αναλογία θα γίνει 80% γενικής παιδείας και 20% κατεύθυνσης (από 50-50 σήμερα), ενώ μόνο στην Γ΄ Λυκείου τα μαθήματα κατεύθυνσης θα καταλαμβάνουν το 80% της διδακτέας ύλης.
Σημαντικές αλλαγές προβλέπονται και στα Επαγγελματικά Λύκεια, ώστε να καταστεί πιο εύκολη η σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, μετά την τελευταία τάξη του Λυκείου, θεσμοθετείται μια προαιρετική «τάξη μαθητείας», η οποία ουσιαστικά αποτελεί εργασία επ' αμοιβή πάνω σε αντικείμενο που σχετίζεται με την ειδικότητα του μαθητή. Εν τω μεταξύ, την πρόθεση των εκπαιδευτικών να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις από τον Σεπτέμβριο εξέφρασε ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θέμης Κοτσιφάκης.
Οπως έγραφε την Πέμπτη το Εθνος, σε αλλαγές στο «παρά πέντε» της δημοσιοποίησης του σχεδίου για τις πανελλαδικές εξετάσεις προχωράει το υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το σχέδιο για τις πανελλαδικές το οποίο θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για το νέο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο που θα παρουσιαστεί σήμερα ή αύριο προβλέπει μεταξύ άλλων ότι για την εισαγωγή των υποψηφίων στα τμήματα των ΑΕΙ-ΤΕΙ θα λαμβάνονται υπόψη οι βαθμοί των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων και των τριών τάξεων του λυκείου.
Το 50% των θεμάτων στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές θα προέρχονται από τράπεζα θεμάτων και θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές των λυκείων. Με απλά λόγια, οι ετήσιες εξετάσεις στις τρεις τάξεις του λυκείου θα είναι κατά το ήμισυ πανελλαδικού τύπου.
Μία άλλη καινοτομία που εισάγει το υπουργείο Παιδείας αφορά σ' έναν διορθωτικό συντελεστή που θα ενεργοποιείται όταν οι υποψήφιοι γράφουν καλύτερους βαθμούς στις πανελλαδικές σε σχέση με τους αντίστοιχους των προαγωγικών - απολυτηρίων εξετάσεων.
Με αυτόν τον τρόπο, το υπουργείο Παιδείας πριμοδοτεί όσους επιτυγχάνουν υψηλότερες βαθμολογίες στις πανελλαδικές, ανεβάζοντας έτσι τον μέσο όρο της βαθμολογίας τους.
Ακόμη, τα ίδια τα πανεπιστημιακά ιδρύματα θα έχουν τον δικό τους ξεχωριστό ρόλο στις πανελλαδικές, καθώς δίνεται η δυνατότητα να ορίζουν ειδικό συντελεστή βαρύτητας για ορισμένα μαθήματα τα οποία κρίνουν ότι έχουν βαρύνουσα σημασία για την εισαγωγή των φοιτητών σε κάποιες σχολές των ΑΕΙ ή ΤΕΙ.
Κατά τα λοιπά, στο σχέδιο για τις αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις θα ορίζονται και συγκεκριμένοι συντελεστές για τις βαθμολογίες των ετήσιων εξετάσεων στις τρεις τάξεις του λυκείου, καθώς θα μετρούν στην τελική βαθμολογία για τις πανελλαδικές. Το «ειδικό βάρος» της βαθμολογίας θα είναι μικρότερο στην Α' Λυκείου και θα μεγαλώνει σταδιακά στη Β' και την Γ' τάξη.
Ακόμη, οι υποψήφιοι θα καταθέτουν εφεξής μηχανογραφικό δελτίο το οποίο θα περιλαμβάνει τμήματα και σχολές από 4+1 επιστημονικά πεδία.
Συγκεκριμένα, τα μέχρι πρότινος γνωστά πέντε επιστημονικά πεδία μειώνονται σε τέσσερα και δημιουργείται ξεχωριστό πεδίο, στο οποίο θα εντάσσονται όλες οι Αστυνομικές και Στρατιωτικές Σχολές.
Τα μαθήματα
Οπως είχε γράψει κατ΄ αποκλειστικότητα το «Εθνος της Κυριακής» στις 28 Ιουλίου, τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων μειώνονται από 6 σε 4 ενώ οι εξετάσεις για το απολυτήριο θα περιλαμβάνουν 6 έως 8 βασικά μαθήματα.
Ολες οι αλλαγές για το νέο λύκειο θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το ερχόμενο σχολικό έτος και αφορούν σε πρώτη φάση όσους θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου και οι οποίοι θα συμμετάσχουν ύστερα από τρία χρόνια στις νέου τύπου πανελλαδικές, διαγωνιζόμενοι σε 4 μαθήματα, τα οποία θα είναι διαφορετικά ανάλογα με το πεδίο επιστημών που έχουν επιλέξει.
Αξίζει να επισημανθεί ότι στο σχέδιο νόμου που θα δημοσιοποιηθεί από το υπουργείο Παιδείας και θα τεθεί σε διαβούλευση θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές για τους μαθητές που θα φοιτήσουν στο Τεχνολογικό Λύκειο. Ειδικότερα, καθιερώνεται για όσους μαθητές το επιθυμούν, 4ο έτος, στο οποίο θα συνδυάζουν μαθήματα και πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις (μαθητεία). Οπως αποκάλυψε χθες ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Mega, οι μαθητές του Τεχνολογικού Λυκείου αφού ολοκληρώνουν τα τρία χρόνια θα κάνουν τη μαθητεία τους σε επιχειρήσεις σχετικές με το αντικείμενο που είχαν επιλέξει στο Τεχνολογικό Λύκειο. Οι μαθητές θα λαμβάνουν μια συμβολική αμοιβή, ενώ μετά την ολοκλήρωση της μαθητείας θα έχουν πιστοποιημένα αυξημένα επαγγελματικά προσόντα.
Μείωση
Τέσσερα συν ένα επιστημονικά πεδία
Τέσσερα και ένα (4+1) επιστημονικά πεδία θα έχουν εφεξής οι υποψήφιοι των πανελλαδικών. Ουσιαστικά τα 5 επιστημονικά πεδία που υπήρχαν μέχρι και φέτος μειώνονται σε 4 και δημιουργείται ξεχωριστό πεδίο για τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές.
Με βάση τα νέα δεδομένα, το 1ο επιστημονικό πεδίο θα περιλαμβάνει τμήματα που σχετίζονται με τις ανθρωπιστικές και νομικές επιστήμες, ενώ οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στα εξής 4 μαθήματα: Νεοελληνική Γλώσσα, Αρχαία, Ιστορία και Λατινικά.
Στο 2ο πεδίο θα εντάσσονται τμήματα θετικών και τεχνολογικών επιστημών και οι υποψήφιοι θα διαγωνίζονται στη Νεοελληνική Γλώσσα, στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στη Χημεία.
Στο 3ο πεδίο (επιστήμες Υγείας) τα τέσσερα μαθήματα θα είναι Νεοελληνική Γλώσσα, Φυσική, Χημεία και Βιολογία, ενώ στο 4ο (οικονομικές σχολές, διοίκησης), Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Οικονομία ή Ιστορία και Οργάνωση και Λειτουργία της Πολιτείας.
Ειδικός συντελεστής
Εξτρα μοριοδότηση
Στο νέο σύστημα πρόσβασης των υποψηφίων για τα τμήματα των ΑΕΙ-ΤΕΙ εισάγεται ο «διορθωτικός συντελεστής», ο οποίος θα ενεργοποιείται σε περιπτώσεις που οι μαθητές θα επιτυγχάνουν υψηλότερους βαθμούς στις πανελλαδικές σε σχέση με τους βαθμούς και των 3 τάξεων.
Πιο συγκεκριμένα, ο διορθωτικός συντελεστής θα ενεργοποιείται για μαθήματα του επιστημονικού πεδίου που έχει επιλέξει και μόνο όταν ο βαθμός στις πανελλαδικές είναι υψηλότερος.
Με αυτό τον τρόπο ο μαθητής που καταφέρνει να γράψει καλύτερα στις πανελλαδικές σε σχέση με τον βαθμό του απολυτηρίου θα «πριμοδοτείται».
Ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου έδωσε χθες και μία άλλη διάσταση σε αυτό το μέτρο που εισάγεται. «Στην επαρχία υπάρχουν σχολεία που οι καθηγητές βάζουν 20άρια στους μαθητές χωρίς να το αξίζουν, διότι είναι γνωστοί των γονιών. Είναι άδικο σε κάποια σχολεία οι μαθητές να παίρνουν 20άρια και σε κάποια άλλα 15άρια και να ξεκινούν την εισαγωγή στα ΑΕΙ από διαφορετική αφετηρία», ανέφερε ο υφυπουργός Παιδείας.
Αυτό που μένει να αποσαφηνιστεί τις επόμενες ημέρες είναι πότε ακριβώς θα ενεργοποιείται ο συντελεστής, δηλαδή ποια θα πρέπει να είναι η απόσταση της βαθμολογίας μεταξύ απολυτηρίου και βαθμού στις πανελλαδικές.
ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Εισάγουν πρότυπο πανελλαδικών και στις τρεις τάξεις
Ο τελικός βαθμός για την εισαγωγή των υποψηφίων στα τμήματα και στις σχολές των ΑΕΙ-ΤΕΙ θα διαμορφώνεται και από τους βαθμούς του απολυτηρίου και στις τρεις τάξεις του λυκείου, ενώ τα θέματα στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές θα προέρχονται κατά το ήμισυ από τράπεζα θεμάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η βαρύτητα του βαθμού στις ετήσιες εξετάσεις θα είναι μικρότερη στην Α' τάξη και θα αυξάνεται σταδιακά στη Β' και την Γ' Λυκείου. Ο συντελεστής με τον οποίο θα πολλαπλασιάζεται ο βαθμός στην Α' τάξη ενδεικτικά διαμορφώνεται στο 0,5, για τη Β' τάξη θα είναι 0,7 και για την Γ' 0,9.
Νέα δεδομένα
Αναφορικά με την επιλογή των θεμάτων στις προαγωγικές - απολυτήριες εξετάσεις, οι μαθητές όλων των τάξεων του λυκείου θα έρθουν αντιμέτωποι με νέα δεδομένα.
Ειδικότερα, το 50% των θεμάτων που θα επιλέγονται θα προέρχονται από τράπεζα θεμάτων και θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές των λυκείων, ενώ τα υπόλοιπα θα ορίζονται από τους καθηγητές του.
Με αυτό τον τρόπο, εκτιμά το υπουργείο Παιδείας, θα υπάρχει μεγαλύτερη ισονομία μεταξύ των μαθητών, καθώς κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο από τη στιγμή που ο βαθμός του απολυτηρίου θα λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή στις πανελλαδικές.
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου