"Ξεσπάθωσε" κατά Διευθυντών σχολείων και εκπαιδευτικών ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου, σχετικά με την Ενισχυτική Διδασκαλία απαντώντας σε σχετική ερώτηση τουΒουλευτή του ΚΚΕ Γ.Λαμπρούλη για τους οποίους είπε:
Α. Αμαρτίες παλιότερες κατά τη λειτουργία του θεσμού μάς έφεραν τα τελευταία χρόνια να έχουμε απολέσει τη χρηματοδότηση του προγράμματος για την ενισχυτική διδασκαλία, από ευρωπαϊκά κονδύλια και από εκεί που εφαρμοζόταν ανεξέλεγκτα, ευρέως έως και εικονικά περιοριζόμαστε σήμερα να στηρίζουμε το θεσμό με τη συμπλήρωση υποχρεωτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
Β. Γνωρίζετε, κύριε συνάδελφε, ότι τα εικονικά τμήματα υπήρξαν συχνή πρακτική μέχρι το 2008, ότι υπήρχε ένα σχολείο με τριάντα οκτώ τμήματα πρόσθετης διδακτικής στήριξης γιατί και ο διευθυντής του σχολείου έπαιρνε λεφτά ανάλογα με τα πόσα τμήματα λειτουργούσε; Υπήρχε, δηλαδή, θεσμοθέτηση ότι ανάλογα με τα πόσα τμήματα υπήρχαν, πληρωνόταν ο διευθυντής. Κάναμε αβέρτα τμήματα, τα οποία πολλά από αυτά ήταν εικονικά, καθώς δινόταν προτροπή στα παιδιά να δηλώνουν συμμετοχή για να συμπληρωθούν τμήματα, που έμεναν στα χαρτιά, αφού στην πράξη τα παιδιά δεν τα παρακολουθούσαν αφού δεν υπήρχε ανάγκη. Έλεγαν, δηλαδή «ελάτε, παιδιά, δηλώστε τώρα να κάνουμε ένα τμήμα, να πάρει την αμοιβή του ο διευθυντής, να συμπληρώσουμε και το ωράριο των εκπαιδευτικών συναδέλφων και μετά βλέπουμε, κάντε ό,τι θέλετε». Κι ήταν η «ώρα του παιδιού». Δεν λειτουργούσαν στην πράξη ποτέ αυτά τα τμήματα.
Α. Αμαρτίες παλιότερες κατά τη λειτουργία του θεσμού μάς έφεραν τα τελευταία χρόνια να έχουμε απολέσει τη χρηματοδότηση του προγράμματος για την ενισχυτική διδασκαλία, από ευρωπαϊκά κονδύλια και από εκεί που εφαρμοζόταν ανεξέλεγκτα, ευρέως έως και εικονικά περιοριζόμαστε σήμερα να στηρίζουμε το θεσμό με τη συμπλήρωση υποχρεωτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
Β. Γνωρίζετε, κύριε συνάδελφε, ότι τα εικονικά τμήματα υπήρξαν συχνή πρακτική μέχρι το 2008, ότι υπήρχε ένα σχολείο με τριάντα οκτώ τμήματα πρόσθετης διδακτικής στήριξης γιατί και ο διευθυντής του σχολείου έπαιρνε λεφτά ανάλογα με τα πόσα τμήματα λειτουργούσε; Υπήρχε, δηλαδή, θεσμοθέτηση ότι ανάλογα με τα πόσα τμήματα υπήρχαν, πληρωνόταν ο διευθυντής. Κάναμε αβέρτα τμήματα, τα οποία πολλά από αυτά ήταν εικονικά, καθώς δινόταν προτροπή στα παιδιά να δηλώνουν συμμετοχή για να συμπληρωθούν τμήματα, που έμεναν στα χαρτιά, αφού στην πράξη τα παιδιά δεν τα παρακολουθούσαν αφού δεν υπήρχε ανάγκη. Έλεγαν, δηλαδή «ελάτε, παιδιά, δηλώστε τώρα να κάνουμε ένα τμήμα, να πάρει την αμοιβή του ο διευθυντής, να συμπληρώσουμε και το ωράριο των εκπαιδευτικών συναδέλφων και μετά βλέπουμε, κάντε ό,τι θέλετε». Κι ήταν η «ώρα του παιδιού». Δεν λειτουργούσαν στην πράξη ποτέ αυτά τα τμήματα.
Δ.Ας μην αναφέρω τι γινόταν με τα μεταφορικά στην επαρχία, για ταξί που δήλωναν διπλές διαδρομές για παιδιά που έμεναν μαζί κ.ο.κ..
Ε.Επίσης, τα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών δεν ήταν διαφανή, όπως γίνεται στην ενισχυτική διδασκαλία σήμερα με τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών, με αποτέλεσμα οι διευθυντές εκπαίδευσης να γίνονται αποδέκτες αιτημάτων και από πολιτικά γραφεία που πίεζαν για κάποιον ψηφοφόρο τους εκπαιδευτικό.
Ζ. Με όλα αυτά, το 2008 με τη λήξη του τότε προγράμματος δεν ανανεώθηκε η χρηματοδότησή του. Δεν το ήθελε πια κανείς έτσι όπως είχε γίνει και λειτούργησε αρνητικά. Το ξέρετε ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν εκκρεμείς υποθέσεις για εικονικές εγγραφές, ότι πέντε χρόνια μετά το πρόγραμμα ακόμα δεν έχει κλείσει;
Η Επειδή, λοιπόν, δεν θα «μασήσω τα λόγια μου», θα σας πω ότι δεν είμαι ικανοποιημένος από την εφαρμογή του θεσμού τη φετινή χρόνια και επειδή πιστεύω στον θεσμό, έχω προχωρήσει σε μία ενέργεια, που αισιοδοξώ ότι θα αλλάξει το τοπίο.
Θ. Μετά από ενέργειες προς την Ειδική Γραμματεία Ευρωπαϊκών Πόρων και σε συνεργασία με τον Ειδικό Γραμματέα της Διαχειριστικής Αρχής του Υπουργείου, καταφέραμε να μετατρέψουμε τη δαπάνη για την πρόσθετη διδακτική στήριξη σε επιλέξιμη, που σημαίνει ότι έγινε το αναγκαίο βήμα για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε τη δράση από ευρωπαϊκά προγράμματα την επόμενη σχολική χρονιά. Είναι κάτι που το αν το είχαμε κάνει και νωρίτερα, πριν το καλοκαίρι, πριν αναλάβω κι εγώ στο Υπουργείο, θα εξασφαλίζαμε περισσότερα κονδύλια και για την τρέχουσα χρονιά.
Ι.Ερχόμαστε τώρα στο τι κάνουμε τη φετινή χρονιά και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Κατ’ αρχήν πρέπει να πούμε ότι αυτή τη φορά το οργανώνουμε διαφορετικά. Οι προσλήψεις γίνονται μέσω του Ενιαίου Πίνακα Αναπληρωτών, με κλειστό προϋπολογισμό εξαρχής, για να κάνουμε σωστά τον έλεγχο. Γίνονται, λοιπόν, με έλεγχο και πλήρη διαφάνεια.
Κ.Πάντως, η βούληση να ενισχύσουμε το θεσμό υπάρχει και αποτυπώθηκε και στην Υπουργική Απόφαση που βρίσκεται προς δημοσίευση, να απασχολούνται και αναπληρωτές πέραν των τεσσάρων ωρών που υπήρχε ως περιορισμός σε προγενέστερη υπουργική απόφαση. Αποτυπώθηκε ακόμα στην Απόφαση να εμπλέξουμε τους περιφερειακούς διευθυντές που συντονίζουν την όλη διαδικασία.
Λ.Κάποιες ακόμα προτάσεις στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του θεσμού που θέτω προς την εκπαιδευτική κοινότητα, είναι να μπει η πρόσθετη διδασκαλία στα κριτήρια αξιολόγησης και γιατί όχι να προηγείται έναντι άλλων προγραμμάτων στη συμπλήρωση ωραρίου.
Μ.Ξέρετε ότι πέρα από την αντικειμενική δυσκολία που επιφέρει η οικονομική κατάσταση υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Θα μπορούσαμε να είχαμε μεγαλύτερη συμμετοχή από τους εκπαιδευτικούς στο να στηρίξουν την πρόσθετη διδακτική στήριξη στη συμπλήρωση του υποχρεωτικού τους ωραρίου έναντι άλλων προγραμμάτων, περιβαλλοντικών, υγείας κλπ.
Ν.Αντί αυτού παρατηρείται να επιλέγονται άλλα προγράμματα και η πρόσθετη διδακτική στήριξη, που απαιτεί παραμονή πέραν της λήξης του ωραρίου του σχολείου μετά τις 2 η ώρα, να μένει πίσω. Αυτός είναι ένας λόγος που δεν έχουμε αρκετή συμμετοχή από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα το πρόγραμμα να μένει πίσω.
ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ
Άφησα για το τέλος μια δράση που είχαμε σκοπό να την ανακοινώσουμε σαν Υπουργείο μερικές μέρες μετά, αλλά μου δίνετε την ευκαιρία με αυτή σας την ερώτηση να το κάνω τώρα, μια δράση που τη θεωρώ πολύ σημαντική. Είναι καινοτόμος δράση και θα ήθελα να την ανακοινώσω. Μιλάω για το «κοινωνικό φροντιστήριο». Το κοινωνικό φροντιστήριο, ή όπως αλλιώς θα το ονομάσουμε, είναι μια ιδέα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής, με κίνητρο την ενίσχυση της ελληνικής οικογένειας που δοκιμάζεται και την ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Είναι η απάντηση του κοινωνικού κράτους, με τον εξής διπλό στόχο: Να απασχολήσει νέους άνεργους εκπαιδευτικούς κάτω των τριάντα ετών και μακροχρόνια άνεργους εκπαιδευτικούς. Άρα, σε αυτό το πρόγραμμα θα συμμετέχουν είτε νέα παιδιά που έχουν τελειώσει τη σχολή τους και είναι άνεργα, είτε εκπαιδευτικοί που είναι άνεργοι για πολλά χρόνια. Δεν θα μείνουμε, δηλαδή, στο γνωστό πίνακα που υπάρχει.
Δεύτερον, θα παράσχει διδακτική στήριξη σε μαθητές οικογενειών που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, που παρουσιάζουν δηλαδή χαμηλούς κοινωνικοοικονομικούς δείκτες.
Εάν αυτές οι οικογένειες είναι στα όρια της φτώχειας ή εν πάση περιπτώσει είναι με ένα πολύ χαμηλό κριτήριο, αυτό θα το εξειδικεύσουμε.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος θα γίνει μέσω ΕΣΠΑ. Θα παρέχεται στο λύκειο, διαμορφώνοντας μικρά φροντιστηριακά τμήματα, μικρότερα των δέκα ατόμων, ώστε πραγματικά να λειτουργήσουν με την έννοια του φροντιστηρίου.
Στόχος είναι να εφαρμοστεί πιλοτικά το τελευταίο τετράμηνο της τρέχουσας σχολικής χρονιάς σε κάποιες επιλεγμένες πόλεις, ώστε να σταθμίσουμε τα αποτελέσματά του για την επόμενη διεύρυνσή του. Είναι μία δράση για την οποία θα έχουμε πολλά να πούμε και νομίζω ότι θα συμφωνήσετε και εσείς ότι είναι μία δράση που κυρίως αναφέρεται και προσέχει τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου