Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

Μετεκλογικά επί τάπητος 50.000 απολύσεις στο Δημόσιο

Αλλαγή της σχέσης προσλήψεων προς συνταξιοδοτήσεις στο 1:8 ή 1:10
Του Βασιλη Ζηρα - KAΘΗΜΕΡΙΝΗ, 8/4/2012
Την αλλαγή της σχέσης προσλήψεων και συνταξιοδοτήσεων και πιθανότατα απολύσεων στον στενό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα θα υποχρεωθεί να αποφασίσει η νέα κυβέρνηση αμέσως μετά τις εκλογές.
Από τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει το ΚΕΠΕ (Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών), στο πλαίσιο της επαναξιολόγησης των δαπανών, προκύπτει ότι η μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων κατά 150.000 έως το 2015 μέσω συνταξιοδοτήσεων δεν είναι εφικτή, όπως εκτιμούσε το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Η τρόικα αντιμετώπιζε ευθύς εξαρχής με επιφυλάξεις την εκτίμηση του υπουργείου. Από μια πιο προσεκτική επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι ακόμη κι αν τηρηθεί κατά γράμμα η σχέση προσλήψεων προς συνταξιοδοτήσεις στο 1:5 (κάτι το οποίο δεν έγινε τα δύο πρώτα χρόνια εφαρμογής του Μνημονίου), η μείωση της απασχόλησης στο Δημόσιο δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 100.000 άτομα. Κατά συνέπεια, η απόλυση περίπου 50.000 δημοσίων υπαλλήλων θα τεθεί επί τάπητος αμέσως μετά τις εκλογές.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, από το ΚΕΠΕ έχει ζητηθεί η επεξεργασία εναλλακτικών σεναρίων, όπως για παράδειγμα να υπολογιστεί το δημοσιονομικό αποτέλεσμα από την αλλαγή της σχέσης προσλήψεων προς συνταξιοδοτήσεις στο 1:8 ή 1:10. Ωστόσο, αυτό είναι περισσότερο μια άσκηση αριθμών και ούτε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ούτε το ΚΕΠΕ μπορούν να γνωρίζουν ότι με μια τέτοια σχέση δεν θα δημιουργηθούν κενά σε κρίσιμους τομείς του κράτους, όπως η παιδεία, η δημόσια ασφάλεια και η υγεία. Γι’ αυτό άλλωστε η τρόικα, αλλά και κάποια από τα στελέχη του απερχόμενου οικονομικού επιτελείου, εισηγούντο ήδη από τα τέλη του 2010 και εν όψει της κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2011 το κλείσιμο άχρηστων δημοσίων φορέων με απομάκρυνση του προσωπικού τους. Ωστόσο, η πρότασή τους απορρίφθηκε. Συνολικά, το ΜΠΔΣ (Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής) θα πρέπει να περιλαμβάνει επιπλέον μέτρα 11,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2013 - 2014. Το ποσό αυτό κατά πάσα πιθανότητα θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω τον Μάιο. Αλλά ακόμη κι αυτό το ποσό είναι αδύνατο να συγκεντρωθεί χωρίς να θιγούν οι μεγάλες κατηγορίες δαπανών (μισθοί, συντάξεις, κοινωνικά επιδόματα) που αποτελούν το 85% των πρωτογενών δαπανών. Πάντως, ενδεχόμενο νέας αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους δεν υπάρχει, όπως ξεκαθάρισε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο διευθυντής του IIF Τσαρλς Νταλάρα, που διαπίστωσε ότι «η Ελλάδα έχει μπει σε ένα μονοπάτι ανάπτυξης και ασφάλειας».
Στο σκέλος των συντάξεων, δεν υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω περικοπών για τους υφιστάμενους συνταξιούχους. Γι’ αυτό και η επόμενη κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να εξετάσει παραμετρικές αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα, επισπεύδοντας ενδεχομένως την αύξηση των ορίων ηλικίας που έχουν ήδη αποφασιστεί με τη μεταρρύθμιση Λοβέρδου και εφαρμόζονται σταδιακά έως το 2015.
Δαπάνες
Στις λειτουργικές δαπάνες, οι οποίες ύστερα από τις περικοπές των προηγούμενων ετών έχουν περιοριστεί το 2012 σε 10,7 δισ. ευρώ, οι όποιες μειώσεις γίνουν δεν αναμένεται να έχουν μεγάλο δημοσιονομικό όφελος. Οι εμπειρογνώμονες του ΚΕΠΕ εστιάζουν την προσοχή τους σε διάφορες δαπάνες, οι οποίες στον προϋπολογισμό αναφέρονται ως Λοιπές Δαπάνες ή Λοιπές Επιχορηγήσεις, προκειμένου να εντοπίσουν τι ακριβώς χρηματοδοτείται με αυτές. Ωστόσο, τα ποσά είναι σχετικά μικρά (π.χ. οι Λοιπές Επιχορηγήσεις είναι 1,7 δισ. ευρώ) και συνεπώς η περικοπή τους έχει περισσότερο συμβολική αξία παρά δημοσιονομικό όφελος.
Σημειώνεται ότι το ΜΠΔΣ θα πρέπει να είναι έτοιμο έως το τέλος Ιουνίου. Επί της ουσίας, ακόμη κι αν από τις εκλογές της 6ης Μαΐου προκύψει κυβέρνηση, το νέο οικονομικό επιτελείο θα έχει στη διάθεσή του πραγματικό χρόνο περίπου ένα μήνα για να καταρτίσει ένα αξιόπιστο ΜΠΔΣ, ώστε να περάσει από την κρησάρα της τρόικας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου