Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, την επέκταση του ωραρίου των εκπαιδευτικών μεθόδευε η απελθούσα υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, αλλά δεν πρόλαβε. Μετά από απαίτηση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) φέρεται να είχε συμφωνήσει στην αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας, απλά δεν πρόλαβε λόγω κυβερνητικής αλλαγής.
Η σχεδιαζόμενη επέκταση των ωραρίου των εκπαιδευτικών έχει ως αφετηρία την πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ για την κατάσταση της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες εκπαιδευτικοί δουλεύουν λιγότερο συγκριτικά με τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους, γεγονός που αυξάνει το κόστος ανά μαθητή. Τα στατιστικά στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα αναφέρουν ότι στη χώρα μας η αναλογία εκπαιδευτικών - μαθητών είναι τέσσερις προς 14, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη είναι ένας εκπαιδευτικός προς δέκα παιδιά, πράγμα που δεν αποδεικνύει τους ισχυρισμούς περί υπερπληθώρας διδασκόντων.
Ρεπορτάζ
Η πρόταση που κατέθεσε ο ΟΟΣΑ και που, όπως φαίνεται, υιοθετήθηκε και περιμένει στα συρτάρια του υπουργείου Παιδείας κάνει λόγο για επέκταση του ωραρίου δασκάλων και καθηγητών κατά τέσσερις έως πέντε ώρες εβδομαδιαίως και, βεβαίως, ούτε λόγος να γίνεται για αύξηση των αποδοχών τους. Σε περίπτωση που κάποιος αρνηθεί, θα βρεθεί, όπως όλα δείχνουν, αντιμέτωπος με την απόλυση.
Στην έκθεση του ΟΟΣΑ υποστηρίζεται πως οι Έλληνες εκπαιδευτικοί εργάζονται λιγότερο από 600 ώρες το χρόνο, περίπου 65 ώρες το μήνα και καταλήγουν στο συμπέρασμα πως αφού δεν μπορεί να γίνει επιμήκυνση του έτους λόγω καύσωνα προτείνουν την αύξηση του ωραρίου σε 25ώρες στην πρωτοβάθμια και σε 22 ώρες στη δευτεροβάθμια.
Όμως η μελέτη αυτή του ΟΟΣΑ είναι τόσο πρόχειρη πού μια απλή ανάγνωση του ημερολογίου αρκεί να τη διαψεύσει. Δυστυχώς για αυτούς δεν χρειάζεται καμιά μελέτη.
Βάζοντας κάτω το ημερολόγιο θα δούμε ότι το ελληνικό σχολείο και ειδικότερα το Δημοτικό που μας ενδιαφέρει είναι ανοιχτό, δηλαδή λειτουργεί 38 εβδομάδες καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, από Σεπτέμβρη μέχρι Ιούνιο. Αν αφαιρέσουμε τις επίσημες αργίες και τις συνελεύσεις που όλες μαζί δεν είναι δύο εβδομάδες, παρά το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί στις αργίες εργάζονται γιατί συμμετέχουν στις παρελάσεις, τότε μας απομένουν 36 εβδομάδες εργασίας.
Ως γνωστό στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουμε τεσσάρων ειδών διδακτικά ωράρια.
Εκπαιδευτικοί που έχουν έως 10 έτη υπηρεσίας 24 διδακτικές ώρες. Επομένως 36 εβδομάδες επί 24 ώρες μας κάνουν 864 διδακτικές ώρες.
Εκπαιδευτικοί που έχουν από 10 έως 15 έτη υπηρεσίας 23 διδακτικές ώρες. Επομένως 36 εβδομάδες επί 23 ώρες μας κάνουν 828 διδακτικές ώρες.
Εκπαιδευτικοί που έχουν από 15 έως 20 έτη υπηρεσίας 22 διδακτικές ώρες. Επομένως 36 εβδομάδες επί 22 ώρες μας κάνουν 792 διδακτικές ώρες.
Εκπαιδευτικοί που έχουν πάνω από 20 έτη υπηρεσίας 21 διδακτικές ώρες. Επομένως 36 εβδομάδες επί 21 ώρες μας κάνουν 756 διδακτικές ώρες.
Παρακάτω φαίνεται η πρόταση του ΟΟΣΑ για το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών.
Το ζήτημα του χρόνου εργασίας των εκπαιδευτικών στην Ευρώπη είναι πολύπλοκο, γιατί ως χρόνος διδασκαλίας, ορίζεται οι πραγματικές ώρες επαφής με το παιδί στην τάξη και ο καθαρός διδακτικός χρόνος αλλού ταυτίζεται με τον υπαλληλικό χρόνο και αλλού διαφέρει, όπως στην Ελλάδα.
Όσον αφορά τη μέση εβδομαδιαία διάρκεια εργασίας στα δημοτικά σχολεία, ως χώρες με τον υψηλότερο διδακτικό χρόνο κατατάσσονται οι δύο σκανδιναβικές χώρες όπου στη Σουηδία ο διδακτικός χρόνος είναι 35 ώρες από την αρχή έως το τέλος της εκπαιδευτικής σταδιοδρομίας και το χαμηλότερο διδακτό ωράριο έχει η Ισλανδία με 17 ώρες για τον νεοεισερχόμενο 13 ώρες για το τέλος της σταδιοδρομίας του εκπαιδευτικού.
Για την πλειονότητα των χωρών που περιλαμβάνονται στον παρακάτω πίνακα, ο μέσος όρος εβδομαδιαίας διδασκαλία σε ώρες είναι από 20 έως και 25 ώρες διδασκαλία ώρες και αυτή η διαφοροποίηση οφείλεται στις περισσότερες χώρες, δηλαδή η μείωση, στα έτη υπηρεσίας του εκπαιδευτικού. Όσο αυτά αυξάνονται τόσο μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας.
Μεγάλη απόκλιση στο διδακτικό ωράριο υπάρχει στην Κύπρο, Ισλανδία και Ρωσία, όπου ώρες διδασκαλίας είναι γενικά πιο πολλές κατά την έναρξη της σταδιοδρομίας απ’ ότι για εκπαιδευτικούς που φτάνουν στο τέλος. Εξαίρεση αποτελεί η Σλοβακία, όπου το διδακτικό ωράριο των εξερχομένων είναι μεγαλύτερο από αυτό των εισερχομένων.
Κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει η καραμέλα του τεμπέλη Έλληνα εκπαιδευτικού.
Ο πίνακας που παραθέτουμε δείχνει το διδακτικό ωράριο που ισχύει σε αυτές τις χώρες και αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εργάζονται όσο ακριβώς είναι ο μέσος όρος αυτών των χωρών, ίσως και λίγο περισσότερο.
Με ΜΠΛΕ χρώμα ο νεοεισερχόμενος εκπαιδευτικός και με ΚΟΚΚΙΝΟ ο εξερχόμενος.
Πηγή: Questionnaire Survey ‘Teachers’ Pay in Europe’, 2008. Notes: a ES1: Spain, teachers’ wages in the private sector. b ES2: Spain, teachers’ wages in the public sector. * SE: For Sweden, obligatory weekly teaching hours are not specified.
Καταλήγουμε λοιπόν στο ότι ο Έλληνας εκπαιδευτικός εργάζεται όπως και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικού της Ε.Ε. και μάλιστα αμείβεται με μισθούς πολύ χαμηλότερους από αυτούς.
Μπορείτε να μας πείτε σε ποιες άλλες χώρες οι εκπαιδευτικοί εργάζονται από 864 – 756 ώρες το χρόνο και πόσα χρήματα παίρνουν. Είναι καιρός να μιλήσουμε με αλήθειες.
Μπορείτε να μας πείτε πόσες ώρες χάνονται το χρόνο εξ αιτίας της ανικανότητας της διοίκησης της εκπαίδευσης να καλύψει με εκπαιδευτικό προσωπικό τα σχολεία; Φταίει και γι’ αυτό ο έλληνας εκπαιδευτικός;
Κάποτε πρέπει το Υπουργείο να παραδεχθεί ότι δεν θα κάνει άλλες προσλήψεις, λόγω μνημονίου και άρα θα πρέπει να βρει τρόπο να λειτουργήσουν τα σχολεία φορτώνοντας για άλλη μια φορά τα προβλήματα στις πλάτες των εκπαιδευτικών.
Κάποτε πρέπει το Υπουργείο να παραδεχθεί ότι δεν θα κάνει άλλες προσλήψεις, λόγω μνημονίου και άρα θα πρέπει να βρει τρόπο να λειτουργήσουν τα σχολεία φορτώνοντας για άλλη μια φορά τα προβλήματα στις πλάτες των εκπαιδευτικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου