Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ : Δ. Μπράτης Άλλο εκπαιδευτική αξιολόγηση και άλλο αυταρχισμός

ΔΗΜ. ΜΠΡΑΤΗΣ, ΑΙΡΕΤΟΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Άλλο εκπαιδευτική αξιολόγηση και άλλο αυταρχισμός
Συνέντευξη στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΖΑΒΕΛΛΑ
Τέσσερα χρόνια Μνημόνιο, τέσσερα χρόνια η Παιδεία στο γύψο. Ο Δημήτρης Μπράτης, αιρετός στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΚΥΣΠΕ) και πρώην πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, μιλάει για κατάλυση κάθε έννοιας δικαίου , αδιαφάνεια και ρουσφετολογική πολιτική από πλευράς του υπουργείου Παιδείας και σχολιάζει τα ζητήματα που καίνε τους εκπαιδευτικούς.
Μεγάλη αναταραχή επικρατεί στο χώρο της εκπαίδευση . Υπάρχει κάποια ανοιχτή πόρτα διαλόγου μεταξύ υπουργείου Παιδείας και εκπαιδευτικών;
Το υπουργείο Παιδείας έχει κλείσει κάθε πόρτα διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς και ακολουθεί την πρακτική του " αποφασίζομεν και διατάσσομεν ", προσπαθώντας ταυτόχρονα να στοχοποιήσει τους εκπαιδευτικούς απέναντι στην ελληνική κοινωνία. Η φετινή χρονιά ήταν από τις χειρότερες στο χώρο της εκπαίδευσης. Πρώτη φορά έγιναν απολύσεις εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια, διαθεσιμότητες, υποχρεωτικές μετατάξεις, αξιολόγηση χειραγώγηση και τόσα άλλα που ήρθαν να συσσωρευτούν στα αποτελέσματα των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών των τελευταίων ετών. Εξ όσων γνωρίζω η ΔΟΕ έχει ζητήσει πολλές φορές συνάντηση με τον κ. Αρβανιτόπουλο, κάτι που ο υπουργός δεν έχει κάνει αποδεκτό .
Έπειτα από 32 χρόνια εφαρμόζεται ξανά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Είναι αλήθεια ότι οι εκπαιδευτικοί είναι αντίθετοι σε κάθε μορφή αξιολόγησης;
Στην εκπαίδευση δεν είχαμε ποτέ εκπαιδευτική αξιολόγηση. Αυτό που είχαμε από το 1830 μέχρι το 1982 ήταν ο επιθεωρητισμός και ο αυταρχισμός που καταργήθηκε με το Ν 1304/82 μέσα από τους διαχρονικούς αγώνες του κλάδου. Οι αγώνες αυτοί συνεχίστηκαν και μετά το ξήλωμα των επιθεωρητών και του επιθεωρητισμού και από τότε δεν επέτρεψαν σε κανέναν, από όσους το προσπάθησαν, να επαναφέρει τον σκοταδισμό στο Δημόσιο Σχολείο. Αυτό που προωθεί ως αξιολόγηση ο κ. Αρβανιτόπουλος είναι ακόμη χειρότερο από τον επιθεωρητισμού του παρελθόντος. Μάλιστα οι ποσοστώσεις που προβλέπονται αποτελούν παγκόσμια πρωτοτυπία. Ο κλάδος μας, αντίθετα με ό,τι ισχυρίζονται μερικοί, έχει συγκεκριμένες προτάσεις για την αξιολόγηση από το 1993 μέχρι και σήμερα οι οποίες έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Παιδείας. Λέμε ναι στην αξιολόγηση - αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου που δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και δεν θα συνδέεται με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη του εκπαιδευτικού, αλλά θα λειτουργεί ως διαδικασία ανατροφοδότησης και θα συνδέεται με την επιμόρφωση .
Πρωτοφανή η φετινή καθυστέρηση στην έκδοση της εγκυκλίου για τι μεταθέσει των εκπαιδευτικών. Πού οφείλεται, κατά τη γνώμη σας, αυτό και τι επιπτώσεις έχει στην ομαλή λειτουργία των σχολείων;
Είναι εξωφρενικό να καθυστερούν μια διαδικασία επί πέντε μήνες, για να κάνουν δήθεν αλλαγές πίσω από κλειστές πόρτες, κρατώντας χιλιάδες εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους σε ομηρία και τελικά να εκδίδουν την ίδια με την περσινή εγκύκλιο. Οι πειραματισμοί, η ανικανότητα και η αναλγησία δεν έχουν όρια στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο δεν σέβεται τους νόμους της ελληνικής πολιτείας και παραβιάζει τη νομοθεσία, αφού αυθαίρετα καθυστέρησε την έκδοση της εγκυκλίου πάνω από πέντε μήνες, ενώ το Π.Δ. 50 96 ορίζει ότι οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών γίνονται τον Νοέμβρη κάθε έτους. Είχε προηγηθεί η κατάλυση κάθε έννοιας δικαίου και διαφάνειας κατά τη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων περίπου 3.500 εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια. Οι μετατάξεις αυτές θα μείνουν στα εκπαιδευτικά χρονικά ως μνημείο αδιαφάνειας και ρουσφετολογικής πολιτικής .
Γιατί είναι απαραίτητο να γίνει μεγάλο αριθμό αποσπάσεων και μεταθέσεων. Δεν δημιουργεί αυτό αναστάτωση στα σχολεία;
Η πολιτική των ελάχιστων μεταθέσεων και αποσπάσεων που ακολούθησε φέτος το υπουργείο Παιδείας διέλυσε χιλιάδες οικογένειες εκπαιδευτικών κοινωνικά και οικονομικά. Τους οδήγησε στην απόγνωση. Η μετάθεση και η απόσπαση δεν δημιουργούν επιπλέον κενά στα σχολεία γιατί οι εκπαιδευτικοί φεύγουν από ένα σχολείο και πηγαίνουν σε ένα άλλο, όπου υπάρχει κενό. Τεράστια κενά, εκτός από τις μηδενικές προσλήψεις, δημιουργούν οι ρουσφετολογικές αποσπάσεις σε γραφεία και φορείς, σε βουλευτές ακόμη και σε ιερές μητροπόλεις γιατί τότε ο εκπαιδευτικός φεύγει από την τάξη και πρέπει να προσληφθεί άλλος στη θέση του. Και όμως τέτοιες αποσπάσεις, με μονοπρόσωπή του απόφαση και χωρίς κανένα κριτήριο, πραγματοποίησε χιλιάδες ο κ. Αρβανιτόπουλος για ευνόητους λόγους. Εάν οι υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις, αποσπάσεις, προσλήψεις ) ολοκληρώνονται μέχρι τις 30 Ιουνίου, τα σχολεία θα ξεκινούν ομαλά το Σεπτέμβρη και ο κάθε εκπαιδευτικός θα γνωρίζει τη θέση του από το καλοκαίρι .
Η Ειδική Αγωγή
Ήδη έχει εισαχθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση. Κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση;
Η Ειδική Αγωγή μαζί με την Προσχολική Αγωγή είναι από τα πιο ευαίσθητα κομμάτια της εκπαίδευσης και θα πρέπει κανείς να τα προσεγγίζει με αίσθημα ευθύνης και ι ιδιαίτερη προσοχή. Κι εδώ ο υπουργός Παιδείας ακολουθεί τη συνηθισμένη του πρακτική. Κανένας ουσιαστικός διάλογος με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και την εκπαιδευτική κοινότητα πριν καταλήξει στις προτάσεις του, δίνοντας ένα έτοιμο σχέδιο νόμου για δημόσια διαβούλευση, με στόχο να το περάσει στη Βουλή χωρίς ουσιαστικό διάλογο. Κινείται, πάντως, προς τη σωστή κατεύθυνση στον τρόπο των προσλήψεων προσωρινών αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής, αφού, πλέον προτάσσεται το βασικό πτυχίο όπως συμβαίνει και στη Γενική Αγωγή .
Υπάρχει περίσσευμα εκπαιδευτικών στην Π.Ε. με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος υποχρεωτικών μετατάξεων , διαθεσιμοτήτων και απολύσεων;
Όχι μόνο δεν υπάρχει περίσσευμα εκπαιδευτικών στην Π.Ε. αλλά χρειάζεται άμεσα να γίνουν μόνιμοι διορισμοί. Μόνο κάποιος νοσηρός νους θα μπορούσε να σκέφτεται και να σχεδιάζει μετατάξεις, διαθεσιμότητες και απολύσεις στην Π.Ε. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα την τελευταία τριετία αποχώρησαν περίπου 6.500 εκπαιδευτικοί από την Π.Ε. και οι μόνιμοι διορισμοί που έγιναν ήταν 100. Το Υπ. Παιδείας δεν τηρεί στις προσλήψεις ούτε το 1 προς 5 που έχει συμφωνήσει η Κυβέρνηση με την Τρόικα.
Είναι συνηθισμένο το φαινόμενο να παρατηρούνται ελλείψεις ακόμη και τα Χριστούγεννα. Τι πρέπει να γίνει για να βρίσκονται όλοι οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους έγκαιρα;
Αυτά που γίνονται και έγιναν φέτος στο Υπουργείο Παιδείας θυμίζουν τριτοκοσμική χώρα. Έκαναν προσλήψεις αναπληρωτών και το Φλεβάρη και το Μάρτη. Κόπτονται δήθεν για την αναπλήρωση των χαμένων ωρών και οι ίδιοι με την πολιτική τους αφήνουν τους μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς μέχρι τα Χριστούγεννα. Για να σταματήσει αυτό χρειάζονται άμεσα προσλήψεις στην Π.Ε. μόνιμων εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων για να καλυφθούν τα χιλιάδες οργανικά κενά και αναπληρωτών για τα λειτουργικά κενά. Έγκαιρα, όμως, από τον Ιούνιο .
Θα συμβουλεύατε κάποιο νέο να γίνει εκπαιδευτικός; Ποιες είναι οι συνθήκες εργασίας των νέων εκπαιδευτικών;
Ένα είναι το κριτήριο για μένα προκειμένου να επιλέξει το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Να αγαπάει τα παιδιά. Αν αυτό υπάρχει, τότε το επάγγελμα θα τον αποζημιώσει. Οι συνθήκες εργασίας των νέων αναπληρωτών είναι απαράδεκτες και απάνθρωπες. Μετακινούνται κάθε χρόνο για εργασία, 4 έως 8 μηνών, μακριά από τον τόπο μόνιμης διαμονής τους, με μισθό περίπου 680 ευρώ, χωρίς να γνωρίζουν αν θα εργάζονται και πού την επόμενη χρονιά. Πάνω από 20.000 συνάδελφοι μας είναι κάθε χρόνο κυριολεκτικά με τις βαλίτσες στο χέρι, περιμένοντας με αγωνία να δουν σε ποια περιοχή της Ελλάδας θα τους "πετάξει" το σύστημα. Και μιλάμε για τα καλύτερα μυαλά της πατρίδας μας, για νέους που εισήχθησαν στα παιδαγωγικά τμήματα με πολύ υψηλή βαθμολογία, που έχουν μεράκι και όρεξη να προσφέρουν στην εκπαίδευση .
http://www.mpratis.gr/index.php/2010-09-03-18-06-01/931-2014-04-26-10-53-01

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου